Bulgur med nudlar

Bulgur med nudlar

I dag har bulgur blivit en stapelvara i många hem och många har lärt sig att uppskatta bulguren för det höga fiberinnehållet och den goda smakens skull. Bulgur passar till det mesta: som tillbehör i stället för ris eller pasta, i sallader och wraps och självklart på mezebordet.

I vårt sortiment finns både grov, mellangrov bulgur och finkrossad bulgur men också bulgur med rostade nudlar som är på väg att bli en ny favorit för många. Bulguren innehåller rostade nudlar som förhöjer smaken på bulguren. I det libanesiska köket har man länge använt rostade nudlar som smaksättning i bulgur men också i ris och soppor.

Om man tillsätter nudlar själv tills in bulgur börjar man med att rosta dem i pannan tills de fått en gyllenbrun färg. Därefter tillsätts bulgur och vatten samt salt om man så önskar och bulguren får sedan koka klart. I Sevans bulgur är nudlarna redan rostade och den behöver bara tillagas på samma sätt som vanlig bulgur.

Bulguren kokas i 1 del bulgur och 2 delar vatten i 10-12 minuter. Beräkna 3 dl bulgur och 6 dl vatten till 4 portioner.

Sevans nudelbulgur finns i välsorterade livsmedelsbutiker.