Labneh

Labneh

Labneh - vad är det?
Labneh, tjock avrunnen yoghurt från getmjölk, är en libanesisk specialitet som kan ätas både som en tjockare yoghurt eller färskost men också formas till bollar och konserveras i olivolja och kryddor och då liknar den mer en vanlig getost än en yoghurt.

Labneh som yoghurt
Oavsett vad du vill använda din labneh till  så börjar man alltid med en färsk getyoghurt som saltas lätt och sedan får rinna av under ett, eller ett par, dygn i en sil. Labnehn är nu klar att ätas precis som den är tillsammans med lite olivolja, pitabröd och grönsaker men den kan också serveras till sallader eller på mezebordet.

Labneh-bollar
Kanske ännu godare än den färska labnehn är labneh-bollar som konserveras i olivolja. För att göra labneh-bollar behövs egentligen inte så mycket mer än lite tålamod - det tar trots allt 7-10 dagar att få labnehn klar. Yoghurten får rinna av något dygn extra i silen tills den är så fast att det går att forma små bollar stora som golfbollar av den. Bollarna läggs på lite hushållspapper eller kaffefilter och täcks sedan med lite extra hushållspapper och får vila där en dryg vecka tills nästan all vätska är borta från bollarna.

Boll+kryddor+olivolja=delikatess
När ostbollarna är fasta och nästan helt torra kan de smaksättas genom att rullas i olika kryddblandningar ofta med timjan, mynta eller chili innan de läggs i rena burkar och täcks med olivolja. Olivoljan gör att inget syre kommer åt osten vilket gör att de kan förvaras i rumstemperaur i upp till ett år men så länge brukar en burk labneh aldrig räcka.

Göra egen labneh?
Ingredienser:
1 liter getyoghurt
2 tsk salt

Gör så här:
Salta yoghurten och rör om. Låt yoghurten rinna av i ett dygn i en sil eller durkslag som är bottnad med lite kaffefilter eller hushållspapper. Labneh är klar att ätas som den är men vill du göra bollar av den låter du den rinna av ytterligare ett par dygn.

Forma yoghurten till bollar och lägg upp på ett fat täckt med hushållspapper eller kaffefilter. Täck med lite extra hushållspapper och ställ in i kylen. När pappret är fuktigt byter du mot nytt tills du en dag upptäcker att pappret inte är fuktigt längre och då är din labneh klar att smaksättas och ätas.

Krydda med valfria örter, eller behåll labnehn naturell, och lägg försiktigt bollarna i en väl rengjord glasburk om de ska sparas. Täck med olivolja och ställ svalt.

Ät labneh med lite fikon- eller aprikosmarmelad och ett par kex eller varför inte på ett gott surdegsbröd med lite extra olivolja?