Makdous - inlagd aubergine

Makdous - inlagd aubergine

Makdous är en populär rätt i både Libanon, Syrien, Jordanien och Pakistan och där äts makdous på mezebordet men också till frukost med pitabröd och en kopp sött te. Makdous kanske inte ser så mycket ut för världen men man får inte luras av utseendet för bakom det skrynkliga aubergineskalet gömmer sig en fantastisk smak av både aubergine, olja, chili, vitlök och nötter.

Makdous görs av små babyauberginer som först kokas och sedan får rinna av ordentligt. När auberginerna har släppt ifrån sig den mesta vätskan skärs ett snitt längs med auberginen som sedan fylls med en blandning av vitlök, valnötter, chili och salt. Auberginen läggs i burkar som fylls upp med olivolja. Eftersom oljan täcker auberginen helt kommer inget syre åt den och den kan nu förvaras till nästa års skörd utan att behöva stå kallt.

Prova också makdous som ett tillbehör till rätter som behöver lite extra sting. En tonfisksallad blir till exempel mycket roligare med lite makdous till!!