Shavarmakryddad rostad blomkål med babaganush, gula russin och jalapeno

Ny undersökning visar: Varannan ung vill lära sig mer om mat från Mellanöstern

En ny undersökning från Demoskop på uppdrag av matproducenten Sevan visar att var tredje svensk (35%) vill bredda sina matkunskaper och lära sig mer om mellanösternköket. Bland unga i åldrarna 18–35 år vill hela 52 procent lära sig mer. Men det finns kunskapsluckor att fylla.

I undersökningen tillfrågades svenskarna om deras matpreferenser, matnyfikenhet och syn på andra kulturer. Förutom att resultaten visar på en bred matnyfikenhet indikerar undersökningen att okunskapen kring mellanösternköket är fortsatt stor. 52 procent av de tillfrågade har ingen uppfattning om det är svårt eller lätt att laga maten, 47 procent vet inte om det är dyrt eller billigt och 35 procent vet inte om det är hälsosamt eller ohälsosamt.

– Vi ser att det är stor okunskap om det här köket men det är glädjande att vi ser en minst lika stor nyfikenhet, speciellt bland yngre. Det beror troligen på att unga är bättre på att umgås med människor från andra länder och kulturer, säger Julia Kronlund, marknadschef Sevan.

Samband mellan matnyfikenhet och tolerans
Resultat från undersökningen visar ett tydligt samband mellan matnyfikenhet och tolerans. Av de som gillar mellanösternmat anser nio av tio att invandring har berikat Sverige. Även bland vegofantaster är synen på invandring positiv, där hela 85 procent av de som gillar vegetarisk kost anser att invandring har berikat Sverige. Bland de som föredrar husmanskost höll endast sex av tio med om påståendet.

Bland yngre anser 74 procent att invandring har berikat Sveriges matkultur. Yngre är även den grupp där flest umgås ofta med människor från andra kulturer (36%), jämfört med övriga åldersgrupper där endast 28 procent svarat att de ofta umgås med människor med invandrarbakgrund.

– Det är uppenbart att utforskandet av mat från andra länder också innebär en ökad tolerans för kulturen och människorna. Matnyfikenheten verkar leda till en ökad förståelse för kulturen som maten härstammar från och det är underbart att den yngre generationen driver på, säger Julia Kronlund, marknadschef Sevan.

Länk för bilder och recept: https://www.dropbox.com/sh/7oygbbthjm3wua0/AADhFlCSMcBq_liIwButwym8a?dl=0

För mer information, vänligen kontakta:
Julia Kronlund, marknadschef Sevan
julia@sevan.se eller +46 (0)704 599 098

Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Demoskop på uppdrag av Sevan och omfattar 1 219 intervjuer. Demoskops onlinepanel är telefonrekryterad och baserad på ett riksrepresentativt slumpmässigt urval. Undersökningen pågick från 24 juli till 6 augusti 2017.

Sevan AB producerar, importerar och säljer mat från världens alla hörn, med primärt fokus på regionen Mellanöstern. Företaget grundades 1989 av Hratch Maroutian och drivs idag av sonen Michael Maroutain. Sevan AB är marknadsledare i Sverige inom kategorin Världens Mat, och har idag även kontor i Finland och Norge. Företaget har funnits i dagligvaruhandeln i över tio år med en omsättning på drygt 240 MSEK och har ca 40 anställda.