NYHET! Sevan lanserar nya färska mezeröror och falafel i nya smaker!

NYHET! Sevan lanserar nya färska mezeröror och falafel i nya smaker!

Livsmedelsföretaget Sevan, som är marknadsledande på Mellanösterns kök, utökar sitt sortiment med nyttiga röror och falafel i spännande och unika smaker. Flera av produkterna är veganska samt naturligt fria från gluten och laktos.

Sevan har sedan 2003 försett den svenska marknaden med smaker från Mellanöstern. För att svara mot den ökande mezetrenden breddar Sevan sitt sortiment med fyra färska röror och två nya falafelsmaker.

– Vi vill ge den medvetna konsumenten en chans att köpa spännande, nyttiga och smakrika röror och falafels. De passar lika bra till vardags, som till ett lite grönare och skönare fredagsmys eller en stor dignande mezefest. Samtliga produkter är unika i sitt slag och perfekta för den nyfikna hemmakocken, berättar Julia Kronlund som är affärsenhetschef på Sevan.

FYRA NYA FÄRSKA RÖROR

Den färska kikärtsröran hummus lanseras i ny femte smak Hot’n spicy. Det är en hummus med sting som passar som tillbehör till mat, som dipp och som pålägg. Dessutom lanseras Muhammara, en röd paprikaröra med vitlök som är given på mezebordet.

– De nya rörorna är perfekta för dagens trendkänsliga konsument som gärna vill äta fettsnålt och proteinrikt, dessutom är nästan alla veganska, fortsätter Julia Kronlund.

En annan nyhet är den lätta och luftiga vitlökskrämen Crème Toume som är ett utmärkt komplementet till vårens och sommarens grillkvällar. En mycket populär sidorätt Chicken Tarator som är en fettsnål och proteinrik kycklingröra gjord på sesampasta med krispiga bitar av vildgurka, läggs också till sortimentet.

TVÅ FALAFEL-NYHETER

– En av de rätter som svenskarna tagit till sig med störst entusiasm är falafeln, som likt mycket annat från Mellanösterns kök är veganskt. Vi tror att de nya varianterna kommer få ännu fler svenska smaklökar att dansa av lycka, säger Julia.

Falafel är naturligt fri från laktos och gluten. Till det befintliga sortimentet av falafel lanseras Falafel med rödbeta som har en saftigare konsistens, röd färg och sötare smak än den traditionella falafeln. Den andra varianten är smaksatt med den nordafrikanska kryddan Ras al Hanot och broccoli vilket ger en varm kryddig ton.

Alla produkterna går att hitta i kyldisken i butik under våren 2016. Se bifogat produktblad för mer information om produkterna. Samtliga produkter tillverkas i Sevans egen Hummus Factory i Märsta med autentiska smaker och råvaror från Mellanöstern.