Ulrika Slottner (t v) Elisabeth Grunditz (t h)

Pressmeddelande -

Svensk FöretagsFörmedling rådgivare när Idus förlag AB förvärvades av Elisabeth och Simon Grunditz

Ulrika Slottner och Mats Slottner har tillsammans ägt och drivit förlaget Idus förlag AB sedan 2011. Den 26 januari 2022 stod det klart att Simon Grunditz och Elisabeth Grunditz tagit över som nya ägare. Svensk FöretagsFörmedling var ansvarig rådgivare i förvärvsprocessen.

Idus förlag som grundades 2011 ligger i Lerum utanför Göteborg och har idag sju anställda. Sedan starten har man haft fokus på barn- och ungdomsböcker men har genom åren breddats till att innefatta även biografier och böcker om aktuella ämnen. Förlaget har vuxit starkt senaste åren och omsatte år 2020 ca 13 miljoner kronor. Vinsten landade på 3,6 miljoner, 28 procent av omsättningen, vilket gör Idus till ett av Sveriges mest lönsamma förlag.

Grundare och tidigare vd:n Ulrika Slottner, som numera finns fortsatt kvar på företaget som anställd, är mycket positiv till den nya ägarkonstellationen.

- Idus är förlaget med hjärtat hos författarna. För att kunna fortsätta växa och hjälpa författare att nå ut med sina verk var det dags för nya personer att ta vid. De nya ägarna har gedigen kunskap inom kommunikation och ekonomi. Utöver det ger de Idus en närvaro i Stockholm vilket vi saknat. Elisabeth och Simon är helt rätt personer att ta företaget till nästa nivå, säger Ulrika Slottner.

Förlaget innefattar även ett imprint Visto, ett instegsförlag för nya författare eller författare med stor egen kundkrets, samt även imprint Stellar, ett traditionellt förlag för redan etablerade författare. Tillsammans gav de ut närmare 250 titlar under 2021, vilket är en ökning med över 70 titlar jämfört med föregående år.

David Hallbäck, Partner och Transaktionsrådgivare på Svensk FöretagsFörmedling i Göteborg var ansvarig rådgivare i processen och för honom har det varit ett väldigt roligt och motiverande arbete.

- Jag är övertygad om att deras fortsatta arbete framöver kommer bli lyckosamt. Det har varit ett nöje att få vara rådgivare i den här transaktionen tillsammans med båda parter. Normalt sätt är det stora köpare som förvärvar bolag, men det här är en transaktion som genomförts av fysiska privatpersoner på både köp- och säljsidan vilket har känts extra jordnära på något vis. Väldigt kul och motiverande. Jag blir alltid lika imponerad när entreprenörer vågar satsa, avslutar David.

För mer information kontakta:
David Hallbäck
Partner & Transaktionsrådgivare