Team Sportia satsar på Sveriges hetaste långloppsteam - Lager 157 Ski Team med Jörgen Brink i spetsen

I dagarna har Team Sportia skrivit ett flerårigt samarbetsavtal med en av längdsäsongens riktigt spännande långloppsteam, Lager 157 Ski Team med åkare som Jörgen Brink, Daniel Richardsson, Markus Johansson, Fredrik Byström, Markus Ottosson och Fredrik Johansson.

I våras tog Team Sportia ett strategiskt beslut att börja satsa på den snabbt växande motionstrenden långlopp. I och med ett framgångsrikt OS i Sotji satte Team Sportia punkt för ett långvarigt samarbete med Svenska Längdlandslaget. Nu blickar kedjan vidare mot den starkt växande motionstrenden kring längd där de internationellt gångbara långloppen, som Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Engelbrektsloppet, Marcialonga med mera ligger som kronan på verket.

”Idag är det lopp som Vasaloppet, Engelbrektsloppet, Västgötaloppet och Alliansloppet som driver en stor del av hela Längdsverige. Här finns en helt ny motionär som åker skidor på vintern, rullskidor på hösten, cyklar och springer på våren och simmar öppet vatten på sommaren. Samtidigt som vi fortfarande jobbar intensivt med det lokala engagemanget i klubbarna så är det viktigt att vi möter elitmotionären på de nya arenorna", säger Team Sportias VD Anders Edvardsson.

Som ett första led i denna satsning satsar nu Team Sportia stenhårt på ett av säsongens intressantaste långloppslag, Lager 157 Ski Team med några av Sveriges mest namnkunniga åkare.

”Proffslag inom längd är en relativt ny företeelse inom längdsporten. Allteftersom de traditionella elitåkarna har fått en allt tuffare vardag med fler tävlingar och högre krav så distanseras de från gräsrötterna. De nya proffslagen åker samma tävlingar som vi ”vanliga” motionärer och de har också en helt annan inställning och attityd till det viktiga gräsrotsarbetet. Därför var det viktigt för oss att hitta ett bra samarbete med ett starkt långloppsteam", säger Team Sportias sponsoransvarige, Jonas Hellentin.

Lager 157 Ski Team består idag av åkare som flerfaldige Vasaloppsvinnaren Jörgen Brink, OS-medaljören från Sotji, Daniel Richardsson och årets vinnare i rullskidsvärldscupen, Markus Johansson. Laget är hemmahörande i Ulricehamn men åkarna är utspridda över hela Sverige.

Idag är de största långloppen organiserade under den internationell tävlingsserien Swix Ski Classics där Vasaloppet, Birkebeinerrennet, König Ludwig Lauf och fyra andra långlopp ingår. Loppen är öppna för alla, såväl proffs som motionärer vilket bidrar till deras popularitet.

Samarbetet med Lager 157 Ski Team innebär att åkarna kommer bidra med spetskompetens både på material- och kompetenssidan för att ytterligare stärka Team Sportia i deras ambition att vara det självklara alternativet för längdskidor. På samma sätt kommer utbytet av erfarenheter och kunnande kring material bli viktigt även för teamet.

”När man gör en sådan här satsning så är det en nödvändighet att allt praktiskt runtomkring fungerar till hundra procent. Team Sportias kunnande och goda service kommer att bli en viktig pusselbit till att allt runtomkring fungerar som det ska", säger Anton Järnberg.

Huvudsponsor för Lager 157 Ski Team är klädkedjan Lager 157 vars grundare Stefan Palm ser mycket positivt på samarbetet med Team Sportia.

”När två så starka varumärken som Lager 157 Ski Team och Team Sportia börjar samarbeta är möjligheterna enorma. Genom att vi når ut så brett så är det egentligen bara fantasin som sätter stopp för vad man kan göra. Vi har en del spännande saker i rockärmen, framtiden får utvisa vad som blir nästa steg…", säger Stefan Palm.

För mer information angående samarbetet, vänligen kontakta:
Jonas Hellentin, Sponsringsansvarig, Team Sportia AB
E-post: Jonas.hellentin@teamsportia.se

Team Sportia är en rikstäckande och franchisebaserad sportkedja med 117 lokalanpassade butiker från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi omsätter drygt 2,6 mdkr och huvudkontoret ligger i Mölnlycke, Göteborg. Team Sportia-kedjan har ca 900 duktiga medarbetare som sätter kunskap och service främst. Genom våra fokuskategorier Träning, Fotboll, Löpning, Aktiv Fritid, Cykel och Längd, önskar vi att inspirera dem som gillar sport och ett aktivt liv. Team Sportia är hela Sveriges sportbutik!