Team Sportia sluter långsiktigt samarbetsavtal med Svenska Innebandyförbundet

Team Sportia sluter långsiktigt samarbetsavtal med Svenska Innebandyförbundet

Som ett led i Team Sportias satsning på att jobba nära utövarna och klubbarna inleder man ett långsiktigt samarbete med Svenska Innebandyförbundet. Inom ramen för samarbetet ska Team Sportia såväl serva lokala föreningar som att bidra till att stärka varumärket Svensk Innebandy och utveckla eventen i samband med landslagets matcher.

Med ett 80-tal återförsäljare över hela landet har Team Sportia sedan länge en uttalad ambition att jobba så nära den enskilda klubben, föreningen och utövaren som möjligt. Nu tar man ett betydande kliv i satsningen på ”gräsrotsidrott” genom att sluta ett långsiktigt samarbetsavtal med landets snabbast växande idrottsförbund, Svensk Innebandy. I samarbetet ingår också NeH som är en av landets ledande företag inom profilprodukter och sedan tidigare partner till Team Sportia.

– Innebandy är verkligen en sport på frammarsch, med aktiva på alla nivåer över hela landet. Tillsammans med Svensk Innebandy och NeH har vi potential att serva omkring 1 000 lokala klubbar och 125 000 licensierade spelare, säger Mikael Öhrn, ansvarig för Team Wear på Team Sportia.

I och med avtalet blir Team Sportia Svensk Innebandys officiella sportåterförsäljare. Det innebär dels många nya samarbeten på klubbnivå runt om i landet, men även att kedjan kommer att spela en aktiv roll i utvecklingen av evenemangen kring svenska innebandylandslagets matcher.

– Det är klart att det är häftigt att se världens bästa innebandylandslag, men det finns mer att göra runt omkring själva matcherna. Med vårt breda lokala nätverk och vår erfarenhet av att skapa attraktiva event kopplade till stora idrottsevenemang hoppas vi kunna bidra till att dra mer folk till matcherna och stärka varumärket Svensk Innebandy hos den breda massan, säger Richard Westerlund, tf VD på Team Sportia.

– Vi välkomnar Team Sportia som officiell partner med öppna armar. Det här känns spännande. Tillsammans skapar dessa samarbeten en mycket bra helhet som vi tror genererar nya möjligheter för alla parter. Den gemensamma ambitionen är att stärka profileringen och utveckla engagemanget kring innebandyn, säger Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk.

På produkt- och butiksnivå betyder samarbetet med Svensk Innebandy att Team Sportia på sikt kommer att kunna bredda och ytterligare höja kvaliteten på kedjans innebandysortiment.

– Det är flera av våra butiker som är duktiga på innebandy redan idag, men nu får vi helt nya möjligheter att utveckla vårt innebandyerbjudande på alla nivåer, fortsätter Richard Westerlund.

Just det faktum att innebandy är en verklig breddidrott är något som Richard Westerlund poängterar som en viktig anledning till att Team Sportia nu satsar långsiktigt på sporten.

– För oss är det viktigt med glädjen och gemenskapen kring idrotten och där finns mycket positivt att hämta inom innebandyn. Dessutom är det en sport som spelas över hela landet och som de flesta kan prova på. Kan vi vara med och bidra till barns och ungdomars första stora idrottsminnen, eller till att fler kommer igång med vardagsmotionen har vi lyckats, avslutar han.

Richard Westerlund, tf VD Team Sportia
E-post: richard.westerlund@teamsportia.se