Team Sportias starka siffror, en seger för den lokala sportfackhandeln

Team Sportias starka siffror, en seger för den lokala sportfackhandeln

En ny jättebutik i Malmö, expansion och nyöppningar på flera andra orter och starka siffror för första kvartalet 2016. Samtidigt som delar av sportfackhandeln backar fortsätter Team Sportia att förbättra sitt försäljningsresultat och öka antalet besökare i butik. Bakom framgången ligger bland annat en målmedveten satsning på att stärka den lokala närvaron i en tid när konkurrenterna gör tvärt om och blir allt mer centraliserade.

En kraftigt ökad konkurrens från näthandlare, i kombination med ändrade konsumentbeteenden, är en verklighet som delas av alla sportfackhandlare idag. Samtidigt har man i branschen valt lite olika vägar för att försöka vinna kampen om kunderna. För Team Sportias del har strategin gått ut på att bygga vidare på kedjans starka lokala förankring, ett vägval som går på tvärs med konkurrenterna, men visat sig mycket framgångsrikt.

– Just nu handlar mycket i branschen om centralisering. Det är också många som stirrar sig blinda på online-tjänster som lösningen på alla problem. Vi jobbar också stenhårt med vår online-satsning, men har samtidigt valt att stärka den lokala handlaren. Där ligger mycket av orsaken till att vi går så starkt, säger Pelle Lindkvist, försäljningschef på Team Sportia.

Under första kvartalet 2016 har Team Sportia upplevt en tydlig besöks- och försäljningsökning i de fysiska butikerna jämfört med fjolåret. Detta samtidigt som kedjans e-handel ökat sina försäljningsvolymer kraftigt.

– Det är väldigt roligt att se att vår omni channel-satsning börjar ge effekt. Vi har utvecklat vår online-närvaro ordentligt och är idag väldigt duktiga på att ta hand om våra kunder på nätet. Samtidigt jobbar vi hela tiden målmedvetet för att driva trafik till butik, där vi kan erbjuda en servicenivå du aldrig kan få i en webbshop, säger Robin Westberg, Onlineansvarig på Team Sportia.

Att satsningen på fysisk butik varit framgångsrik märks inte minst genom att många nyöppningar, generationsskiften och expansioner sker inom Team Sportia just nu. Bland flertalet nyheter nämner Pelle Lindkvist Team Sportia Jägersro, en butik som, när den öppnar den 28 april, kommer att bli en av kedjans absolut största, med ambitionen att bli ledande på cykel i Malmö-regionen. Bakom den nya butiken står Jesper och Johanna Andersson som sedan tidigare driver Team Sportia Lund.

– Cykel är ett av våra verkliga fokusområden och Jägersro-butiken kommer att bli något alldeles extra. Det också glädjande att det är en befintlig handlare som tror stenhårt på konceptet och väljer att expandera verksamheten, säger Pelle Lindkvist och berättar att framåtandan är något som präglar hela organisationen för närvarande.

– Förutom att vi öppnar på nya orter har vi nyligen haft flera generationsskiften bland butiksägare där de nya ägarna verkligen satsar. Dessutom är det många av våra handlare som bygger ut, renoverar eller flyttar till större. Det visar med all önskvärd tydlighet att det går att driva framgångsrik lokal fackhandel i dagens Sverige, en linje som våra ägare SGN bevisat på flera marknader och driver stenhårt. Vi ser oerhört positivt på framtiden, avslutar Pelle