Från projektet har man sparat en gammal golvplanka där en snickare skrivit sin signatur, 1928.

Sh bygger nytt fast på gammalt vis

Som en liten oas på Polacksbacken i Uppsala ligger Eklundshof, vars historia tog sin början redan på 1600-talet. På den tiden användes området till regementsövningar och långt senare, 1913, uppfördes ett militärmagasin på platsen. Nu ska magasinet bli bostäder – men historiens vingslag ska leva kvar.

I den gamla byggnaden som nu ska bli till hyresrätter och konferensanläggning är spåren efter den tidigare militära verksamheten många. Magasinet fungerade som både vapen- och klädförråd och man har hittat såväl skyltar som knappar, märken och handskrivna lappar från den tiden.

Byggnaden är Q-märkt, vilket innebär att den utifrån sitt kulturhistoriska värde måste skyddas.
Därför blir till och med magasinets korrugerade plåtfasad densamma även om själva plåten bytts ut eftersom den både var rostig och full med hål.

Trots att konferensdelen och lägenheterna blir nya och fräscha är beställaren, Eklundshof, måna om att behålla och synliggöra så många gamla detaljer som möjligt och därför är gamla stommar synliga liksom ledningar och rör där så är möjligt. Man har också sett till att spara gamla spikar, gångjärn och brädor som senare kan komma att användas i inredningen för att minna om magasinets historia.
– Det är en stor utmaning att jobba med en byggnad präglad av historia. Ingenting är rakt och magasinet var oisolerat. Inte ens bredden på brädorna är densamma idag som då. Idag är standardbredden 145 millimeter. Här ska det exempelvis vara 140 eller 150 vilket betyder att vi får kapa till dem själva. Det här arbetet kräver riktigt goda snickarkunskaper, säger Peter Nitka, arbetsledare för projektet.

Max Jensen som är servicechef på Sh berättar att man får tänka lite tvärtom när det kommer till att bygga något utifrån devisen att bevara ett hus själ.
– Idag är man som snickare mer van vid att bygga in saker och ting, att ytan ska vara prickfri. I det här projektet vill man synliggöra det lite gamla och slitna. Att de synliga delarna har patina är bara positivt, avslutar Max.