Pressmeddelande -

Kvinnliga entreprenörer med förändring i sikte – She Entrepreneurs 2012 öppnar för svenska sökande

Foto: Anna-Lena Ahlström

2011 startade Svenska institutet programmet för kvinnliga sociala entreprenörer: She Entrepreneurs. Efter en lyckad och uppmärksammad pilotomgång 2011 fortsätter nu succén - och sökandet efter nästa års deltagare har startat.

Syftet med programmet är att genom inspiration, nya verktyg och ett unikt nätverk mellan deltagare och partners, stödja mänskliga rättigheter och demokrati genom att lyfta fram och stärka kvinnor i regionen.

”Över hela världen ställs samhällen idag inför nya sociala och ekonomiska utmaningar. Utmaningar som är så komplexa att vi behöver utveckla nya metoder, verktyg och processer för att kunna möta dem. Genom att skapa forum för entreprenörskap och bygga nya nätverk mellan våra olika länder så kan vi tillsammans möta dessa utmaningar”, säger Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe.

She Entrepreneurs riktar sig till kvinnliga social entreprenörer i Sverige, Iran, Nordafrika och Mellanöstern. Inför 2012 utökar programmet och tar nu, förutom förra årets deltagarländer; Egypten, Jordanien, Syrien, Västbanken-Palestina och Iran, emot deltagare från Sverige, Algeriet, Libanon, Marocko, Tunisien och Jemen. Att inkludera svenskar kan söka till programmet är nytt för i år och förändringen sker för att bättre kunna stärka relationerna i nätverket mellan de deltagande länderna och Sverige.

Deltagarna är kvinnliga ledare med vilja och ambition att förändra sin sociala omgivning. De driver ett projekt för social förändring och har en stark ambition att bredda sitt internationella nätverk inom kontexten för socialt entreprenörskap.

”I programmet fick jag se exempel på nya tekniker för att designa, implementera och marknadsföra min affärsidé. Jag kan starkt rekommendera programmet”, säger en palestinsk deltagare från 2011 års program.

Programmet för 2012 startar i mars i Stockholm då deltagarna samlas under en vecka för att genom coachning och utbildning utveckla sin projektidé.

Läs mer om programmet
Ansök till programmet
Se biståndsminister Gunilla Carlssons hälsning till deltagarna i programmet

För mer information kontakta:
Javeria Rizvi Kabani, 0732-31 85 17, javeria.rizvi.kabani@si.se

• annika rembe
  • javeria rizvi kabani
  • ylvp

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916