Sweden in Style – svensk designsatsning i Tokyo

> SVENSK DESIGNINVASION
> TOKYO DESIGNERS’ WEEK
> 28 OKTOBER – 4 NOVEMBER

Inför Tokyo Designers' Week genomförs en svensk designinvasion under samlingsnamnet Sweden in Style. Tre utställningar och flera evenemang ingår i ett samarbete mellan Svenska institutet (SI), Svensk Form och Sveriges ambassad i Tokyo och pågår mellan 28 oktober och 4 november.

På svenska ambassaden i hjärtat av Roppongi visas Stockholm Graphics-Interiors där grafiske formgivaren Pompe Hedengren, illustratören och barnboksförfattaren Stina Wirsén och industridesignern Anna Hörling fyller utställningshallen med illustrationer, textilier, möbler och belysning, porslin, barnböcker och mycket mer i en brokig helhetsinstallation för stora och små. Ett familjesamarbete där man delar med sig av designprocessen i en lekfull mix där alla kompletterar varandra. De tre formgivarna kommer också att genomföra workshops i bokhandlar och varuhus i samarbete med japanska agenten för PlusLicens.

Under namnet Contemporary Collected visas olika grenar av svensk design på två platser i Tokyo. Utställningarna är sammanställda av Katrin Greiling och Gustaf Kjellin för Svensk Form i samarbete med trogna japanska Sverigevänner under ledning av den kände designprofilen Teruo Kurosaki. De syftar till att ge en överblick av aktuella tendenser inom svensk design just nu. Den ena grenen av Contemporary Collected koncentreras på själva objekten (koncept, produkter och vardagsföremål) och visas i galleriet Midori so. Den andra grenen visas i biblioteket IKI-BA, med fokus på aktuell grafisk design, trycksaker och böcker. Ursprungsidén var att ge en bred bild från nya till etablerade formgivare utifrån curatorernas val med objekt som ryms i resväskan. Ett 60-tal designer ingår, varav ett 10-tal deltar personligen i samtal och seminarier under utställningarnas gång, bl.a. Snickeriet, Örnsbergsauktionen, Folkform, Front och flera andra designers och företag.

En särskild Swedish Style Pechakucha Night ordnas på nattklubben Superdeluxe, som firar 10-årsjubileum tillsammans med grundarna Klein Dytham Architects. PechaKucha-fenomenet startade där 2003, och har nu spritts till 560 städer runtom i världen, varav 12 i Sverige.

Jenny Bergström, projektledare Svenska insitutet, jenny.bergstrom@si.se
Ewa Kumlin, projektansvarig, ewa.kumlin@svenskform.se

Program och pressreleaser på engelska och japanska finns att ladda ner på www.svenskform.se

Följ eventet på Facebook: Contemporary Collected, Twitter: Contemporary Collected och Instagram: ccmidoriso och ccikiba.