Pressmeddelande -

Toppbetyg för svenska universitet och högskolors utbildning - bottenbetyg för arbetsmarknadskontakt

De utländska studenterna ger utbildningen i Sverige ett mycket gott betyg, men de saknar kontakt med arbetsmarknaden och det svenska samhället. Det visar resultaten från en studentbarometer som under vintern besvarats av 138.000 internationella studenter vid 203 universitet i Europa, USA och Asien. På den övergripande frågan: Hur nöjd är du sammantaget med studierna vid ditt universitet, är 4 svenska lärosäten med bland de 10 främsta.

- Det är roligt att Sverige kommer så väl ut, säger Annika Rembe, generaldirektör för Svenska institutet. Inte minst då ett antal internationellt mycket namnkunniga universitet har deltagit i undersökningen från bl a USA och Storbritannien.

Generellt sett får de svenska lärosätena goda omdömen i frågor som direkt relaterar till utbildningen. Detsamma gäller för miljövänlighet och kommunikationerna mellan campusområdena.

Men när det gäller karriärservice och kontakterna med arbetsmarknad och det svenska samhället, blir det ett riktigt bottenbetyg.

- Det stämmer väl överens med den bild som ges i utredningen om cirkulär migration, säger Annika Rembe, generaldirektör för Svenska institutet. Universitet och högskolor behöver arbeta mer aktivt med detta för att kunna konkurrera internationellt. Men regelverket behöver också lättas upp för utländska studenter så att de kan stanna kvar och arbeta, precis som utredningen föreslår, säger hon vidare.

Totalt 16 svenska universitet och högskolor deltog i barometern som utförs av det brittiska företaget i-graduate. Den svenska medverkan initierades av Study Destination Sweden som är ett gemensamt projekt som drivs av Svenska institutet och 31 svenska lärosäten med ambitionen att stärka den internationella marknadsföringen av svensk högre utbildning.

Mer fakta om undersökningen
Undersökningen genomförs varje år av det brittiska företaget I-Graduate  www.i-graduate.org/ . Den vänder sig till internationella studenter vid respektive universitet och genomförs i form av en webbenkät.

I Sverige medverkade universiteten i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala samt Chalmers, KTH, Karolinska Institutet, Mittuniversitetet , SLU och högskolorna i Jönköping, Malmö, Mälardalen, Skövde och Trollhättan (Väst). Totalt besvarade  9415 utländska studenter i Sverige undersökningen (svarsfrekvens 42%).

I-Graduate är noga med att studentbarometern är en s k benchmark inte en ranking. Varje deltagande lärosäte får veta hur man ligger till, men man får inte veta vem som ligger före eller efter. Av Sverigerapporten framgår hur de svenska universiteten ligger till, men inte vilket universitet som toppar en viss fråga. Det publiceras inga 10 i topp listor med de ”bästa” universiteten.

Se studiens resultat i realterat dokument nedan.

För mer information:
Jenny Hagblom, press- och informationsansvarig, Svenska institutet,

Niklas Tranæus, projektkoordinator, Study Destination Sweden, 073-684 2011

• universitet
  • högskolor
  • ibs
  • svenska institutet
  • si
  • mobilitet
  • utbildning

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916