Bertegruppen vinner Falkenbergs Kommuns Miljöpris

Bertegruppen vinner Falkenbergs Kommuns Miljöpris

Falkenbergs kommun motiverar: ”Bertegruppen har på ett föredömligt sätt integrerat hållbarhet i affärsstrategin. Deras stegvisa utvecklingsarbete mot ambitiösa hållbarhetsmål involverar personal och leverantörer och präglas också av en stor omsorg om Slöinge och framtidens generationer.”

--

Sveriges äldsta familjeföretag har brukat jorden runt Slöinge i 450 år. Nu prisas Bertegruppen för sitt hållbara arbete. – Det vi sår idag får vi skörda imorgon, brukar vi säga. Miljöpriset är en fin bekräftelse längs vägen. Vi har en genuin vilja att fortsätta att hitta smartare sätt att göra det vi gör, så att vi steg för steg blir bättre i framtiden, säger Helena Stenström som är hållbarhetschef i Bertegruppen.

450 år av hållbarhet
Falkenbergs kommuns årliga miljöpris uppmuntrar och stödjer insatser som bidrar till ekologisk hållbar utveckling, effektiv resursutveckling och kretsloppstänkande. – Vi har tagit hand om djur, malt mjöl och tillverkat glass på samma plats i flera hundra år, så vi är stolta över just det här priset. För oss är det en naturlig del att hela tiden fundera över hur vi gör saker och ting på ett långsiktigt bra sätt. Våra medarbetare gör ett stort och viktigt jobb varje dag, det vill jag gärna lyfta fram.

Hållbarhet är en del av strategin
Den 14:e generationen av familjen Stenström äger och driver Bertegruppen där SIA Glass, Berte Qvarn och Berte Gård ingår. – Hållbarhet är en viktig del för oss, minst lika viktig som övriga delar i vår gemensamma affärsstrategi. Vi jobbar strategiskt och systematiskt mot full hållbarhet efter en modell som tagits fram av Blekinge Tekniska Högskola. Det fina är att vi hela tiden rör oss framåt och tar steg för steg mot nästa nivå. Det ger oss råg i ryggen att fortsätta utvecklas i minst 450 år till, säger Helena Stenström.

Välkommen med frågor kring pressmeddelandet:

Per Stenström, VD BERTEGRUPPEN
Tel: 0346-71 51 54. E-post: per@siaglass.se

--

BERTEGRUPPEN AB är Sveriges äldsta familjeföretag med anor från 1569, då anfäder till familjen Stenström drev kvarnen. Företagsgruppen består av Berte Qvarn, SIA Glass, Berte Gård, BERTEBOS Stiftelse och Berte Museum.

2019 firar Bertegruppen 450 år! Detta firas med historisk investering av ny havrekvarn och ett nytt vattenkraftverk som tredubblar vår produktion av el.

Bertegruppen ägs till 70 procent av familjen Stenström och till 30 procent av BERTEBOS stiftelse. Förutom delägandet i koncernen förvaltar Stiftelsen en värdeportfölj och delar årligen ut stipendier för att främja undervisning och vetenskaplig forskning inom livsmedel, jordbruk, djurhälsa eller ekologi.