Glassigt bokslut - ett av de bättre åren för SIA Glass

Glassigt bokslut - ett av de bättre åren för SIA Glass

Bokslut för SIA Glass i halländska Slöinge

Familjeföretaget investerade 75 miljoner i en ny produktionslinje för båtar, strutar, pinnar och sandwich. Samma höst fick tjugo personer nytt jobb på glassfabriken för att möta efterfrågan. Nu presenteras bokslut för 2015.

– Siffrorna visar 12 procent tillväxt med bibehållen lönsamhet. Under perioden har vi investerat i framtiden, det vill säga i svensk gräddglass med naturliga råvaror, med en ny produktionslinje. Jag är mycket nöjd och kan konstatera att 2015 är ett av de bättre åren för SIA Glass, säger Rolf Frid - VD.

Äkta råvaror säljer

Det var under 1970-talet som SIA Glass började göra glass med riktig grädde och äkta vaniljstång i glassmejeriet i Slöinge. – Först trodde folk att de små svarta vaniljprickarna i glassen var skräp. Nu, fyrtiofem år senare, är människor mer medvetna och kan nästan inte tänka sig något annat än riktiga råvaror. Vi har hittat fram till glassälskaren och lanserat nyheter som ingen annan svensk glasstillverkare. Glassbåten är en storsäljare som funnits i vårt sortiment sedan 1961 och har sålts i 13 miljoner exemplar – hittills. Whiskypinnen, som är en av vårens nyheter och en personlig favorit, har blivit vad man kallar en kioskvältare. En lyxig pinnglass med vår finaste gräddglass och rippel av Single Malt Whisky, doppad i mörk choklad. Under några veckor var den helt slutsåld i hela landet.

Tror på sommaren

Under 2015 investerade SIA Glass 75 miljoner kronor i en ny produktionslinje för att kunna ta en större skopa av glassmarknaden. – Vi hade en tillväxt på 12 procent i ryggen när vi avslutade 2015 och klev in i det nya året. I februari invigdes den nya produktionslinjen officiellt, med målet att öka produktionen med 50 procent och att öka vår marknadsandel med en fjärdedel till 2020. Vi ser potential i att sälja nya strutar och pinnglassar i flerpack som komplement till våra klassiker och ta in på konkurrenterna, men framför allt i att fortsätta att vara SIA Glass. Vi älskar glass med nya spännande smaker och håller fast vid hög kvalitet, svensk grädde och äkta råvaror. Det ger resultat. Trots en regnig sommar, gjorde vi ett av de bättre åren i SIA Glass historia under 2015. Nu kommer en ny härlig sommar, säger Rolf Frid. Jag tror på sol.