Heja Sverige och svensk glass från Slöinge

Heja Sverige och svensk glass från Slöinge

När du vill ha gräddglass gjord på svensk färsk grädde från lokala gårdar och massor av svenska råvaror – finns SIA Glass.

SIA Glass i halländska Slöinge har en unik företagsfilosofi med egna mjölkkor och 100% svenska mejeriråvaror i sin gräddglass. Nu väljer företaget att lyfta sin berättelse i kampanjen Heja Sverige, som syns i butik från och med nu och hela sommaren.

– Vi vill fira svensktillverkat, lokala råvaror och givetvis den svenska sommaren. Nu mer än någonsin behöver vi göra just det. För vi alla behöver lite andrum och lite glassglädje i livet trots allt som sker runt om oss, säger Stefan Carlsson, VD SIA Glass.

Färsk grädde från tre svenska gårdar

I glassfabriken i Slöinge görs all gräddglass av färsk grädde från tre svenska gårdar, inklusive den egna gården Berte Gård, med 240 kor. Alla goda smaker utvecklas sedan i glasslabbet bara ett stenkast från gården.

– Svenska råvaror gör inte bara glassen extra god utan gynnar även våra svenska bönder. Vi lever på landet här i Slöinge, naturligt och nära jordbruket. Därför känns det som en självklarhet att hela tiden sträva efter en så hög andel svenska råvaror som möjligt, säger Stefan Carlsson.

Förutom den egna gården samarbetar SIA Glass även med Hagelsrums Gård i Småland och Gammalstorps Gård i Östergötland som levererar grädde till glassfabriken. För att kunna tillgodose behovet köps resterande grädde från Gäsene Mejeri – Sveriges minsta mejeriförening, ägd av 26 bönder i trakten.

Hög efterfrågan på glass i dessa oroliga tider

Corona-krisen har just nu lamslagit stora delar av Sverige och resten av världen men efterfrågan på glass är stor.

– Vi har sett en ökning av glasskonsumtionen vilket jag tror beror på att vi söker både glädje och tröst i njutningsprodukter. Vi håller igång vår produktion som vanligt men med införda restriktioner. Våra medarbetare och medmänniskors hälsa är alltid första prioritet, avslutar Stefan Carlsson.

Välkommen med frågor kring pressmeddelandet:

Dan Bengtsson, Marknadschef

Tel: 0346-71 51 65. E-post: dan.b@siaglass.se

SIA Glass är ett familjeföretag med hjärtat i halländska Slöinge. Företaget tillhör Bertegruppen som är Sveriges äldsta familjeägda företag med anor sedan 1569. Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Därför är alla våra glassar palmoljefria från 2020 och vi halverar vårt klimatavtryck till 2025. Vi lever på landet - naturligt och nära jordbruket.

Alltid färsk grädde från 3 svenska gårdar, bl a vår egen Berte Gård. All vår glass produceras i Sverige med råvaror av högsta kvalitet, vi använder företrädesvis närproducerade svenska råvaror, såsom färsk grädde, mjölk och bär.