Från vänster: Mats örjes, Björn Berling (Halmstad Wakeboardklubb), Helena Stenström (SIA Glass).  Fotograf: Mattias Andersson
Från vänster: Mats örjes, Björn Berling (Halmstad Wakeboardklubb), Helena Stenström (SIA Glass). Fotograf: Mattias Andersson

SIA Glass nya fond för förebilder i föreningslivet

Lek är skojigt, lek är viktigt. Det är ledorden för nya När livet leker-fonden, startad av SIA Glass till förmån för föreningslivet och dess förebilder för barn och unga. Första stipendiaten heter Björn Berling, en eldsjäl i Halmstad Wakeboardklubb:
Hans arbete i klubben gör att fler barn får uppleva att livet leker, säger Helena Stenström, Hållbarhetschef SIA Glass, som också sitter i fondens jury.

SIA Glass har mångårig erfarenhet av att stötta föreningslivet, och nu introduceras När Livet leker-fonden, en fond för människor och föreningar som får livet att leka för barn och unga. Den nya sponsringen innebär att förebilder inom föreningslivet väljs ut och hyllas. Utöver äran belönas varje utvald förening och där aktiv förebild med bidrag ur fonden samt ett väl tilltaget glasskalas för föreningens medlemmar.
− Med När livet leker-fonden vill vi hylla och stötta några av alla fantastiska förebilder i det svenska föreningslivet som bidrar till att alla barn får vara med och leka. Hjältar som med sitt oförtröttliga arbete inte bara bidrar till att stärka barns självkänsla – utan till att stärka hela lokalsamhällen, säger Helena Stenström, Hållbarhetschef SIA Glass.

Första bidraget ur fonden går till Björn Berling, Halmstad Wakeboardklubb som uppmärksammas av juryn för att han får alla att känna sig välkomna till klubben. Han har bland annat arrangerat särskilda aktiviteter för tjejer samt funkisanpassat hela parken.
− Jag blev förvånad och överraskad, det var oerhört kul att bli uppmärksammad, jag tycker ju själv det är kul att sprida glädje. Att som jag jobba med de minsta barngrupperna på sommaren och se lyckan hos dem när de gör framsteg, det är helt underbart, säger Björn Berling som själv åkt wakeboard i fyra år och suttit i klubbens styrelse ett par år.

Helena Stenström på SIA Glass lyfter fram Björn Berlings förmåga att få alla barn alla känna sig välkomna:
– Han bidrar till att fler barn får känna hur det känns att livet leker. Vi är glada och stolta över att sponsra föreningen och såklart fira Björn med ett rejält glasskalas!

När livet leker-fonden är öppen för personer som är engagerade i en förening och som gör något extra för barn och unga. Ansökan kan göras av föreningen eller genom utomstående som tipsar om en förebild/eldsjäl inom föreningslivet. Sponsringen går till den förening som personen representerar.
− Vi tar leken på stort allvar, det är viktigt. I leken finns gemenskap, samhörighet, trygghet. I leken får barn ett positivt sammanhang och vänner för livet. I leken tränar vi oss på att visa omtanke om andra och på att våga tänka nytt och fritt. En värld där alla barn får vara med och leka är en bättre värld. Det är också därför rätten till lek är skyddad i FN:s barnkonvention*, säger Helena Stenström.

* Artikel 31, Barnet har rätt till lek, vila och fritid.

Mer info: siaglass.se/sv/nar-livet-leker

För mer information, kontakta:
Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass tel: 0346-71 51 65

Fotograf: Mattias Andersson

Alltid färsk grädde från halländska gårdar, bl a vår egen Berte Gård. All vår glass produceras i Sverige med råvaror av högsta kvalitet, vi använder företrädesvis närproducerade svenska råvaror, såsom färsk grädde, mjölk och bär. Alla våra glassar är helt fria från palmolja.