SIA Glass redo för framtiden: Nya glassfabriken invigd!

SIA Glass redo för framtiden: Nya glassfabriken invigd!

Igår ägde den officiella invigningen av SIA Glass nya fabrikslokal rum i Slöinge, Halland där landshövding Lena Sommestad stod till tjänst och klippte band tillsammans med ägare och grundare Per Stenström. Utbyggnaden startade för ett drygt år sedan och stod klart strax innan jul. Sedan dess har den nya maskinens kapacitet testats och tekniken finslipats för att produkterna ska hålla högsta möjliga kvalitet. Nu är produktionen i full gång och vi är redo för vårens intåg och stundande glassäsong, säger Rolf Frid, VD.

Döpt efter tidigare VD

Den nya maskinen, som ger möjlighet till både mer effektiv och kreativ produktion,fick under ceremonin namnet Boris efter företagets tidigare VD som spelat en viktig roll i företagets utveckling.

- Det har blivit en tradition att döpa våra maskiner efter medarbetare som gjort avtryck i organisationen, och det gör att minnena sitter kvar i väggarna, säger Per Stenström. Vår historia är och har alltid varit viktig för oss, men nu siktar vi framåt mot ambitiösa mål!

Optimistiska inför framtiden

Boris är en del i satsningen SIA Glass gör för framtiden. Styrelsen och ledningen är optimistiska efter de senaste årens framgångar och marknadstrenderna där lokalproducerade produkter med svenska och naturliga råvaror blir alltmer efterfrågade.

- Vi har investerat 50 miljoner i den nya fabriken för att ha möjlighet att i en väsentligt högre takt förädla våra råvaror till attraktiva båtar, strutar, pinnar och sandwich - givetvis med samma höga kvalitet, säger VD Rolf Frid.

Vägen mot 2020

SIA Glass har satt upp ett långsiktigt mål att till år 2020 öka omsättningen med 50% och då ha en marknadsandel i Sverige på 25%. Företaget ökade omsättningen med 14% under 2015 och planerar att växa ytterligare 14% under 2016. Under kommande året ytterligare 25 miljoner investeras i påbyggnadsutrustning till Boris för att kunna producera laktos- och mjölkfria produkter.Tillväxten bidrar givetvis till nyanställningar och just nu söker vi nya maskinoperatörer.

SIA Glass kommer fortsätta bevara traditionen med att göra gräddglass på svensk färsk grädde, samtidigt som man vill agera utmanare på marknaden genom att driva miljöfrågor, innovativ produktutveckling och vara marknadsledare inom såväl ekologiskt, laktosfritt och sorbet.