Sveriges godaste matlåda blir nu ännu bättre

Sveriges godaste matlåda blir nu ännu bättre

SIA Glass förpackningar är en vanlig syn vid lunchborden runt om i Sverige. Nu blir burken ännu bättre för både dig och klimatet genom en finurlig plastreducering.
- Vi har lagt till dräneringshål i burkens överkant så att den blir lättare att diska, men den största vinsten är att vi minskar mängden plast, säger Dan Bengtsson, Marknadschef på SIA Glass.

I och med plastreduktionen så minskas klimatutsläppen med 88 ton Co2 per år, vilket motsvarar 8,5 miljoner fotbollar i volym.
- Vi har under en tid arbetat med att reducera mängden plast i vår 1,5 liter-burk. Genom att göra plasten tunnare i burken så har vi genomfört en plastreduktion på 6,5g per burk vilket motsvarar en plastminskning med 14%, säger Helena Stenström, Hållbarhetschef för Bertegruppen, där SIA Glass ingår.

En vinnare i återanvändning

SIA Glass klassiska ovala glassburk återanvänds i stor grad, inte bara som lunchlåda.
- Vi får höra nya berättelser varje vecka om hur våra förpackningar återanvänds vilket är kul att ta del av. Förutom som matlåda passar de utmärkt till förvaring av skruvar och muttrar, barnens lego och kritor samt som krukor att plantera i, säger Dan Bengtsson.

Nu även optimerad för diskmaskinen

Som den funktionella matlåda den är kan glassburken köras i diskmaskinen om och om igen. När burken är placerad upp och ner har det tidigare kunnat bli en mindre vattenansamling i burkens överkant. Det har SIA Glass nu åtgärdat genom att addera dräneringshål.
- Det är en rolig detalj som vi tror våra konsumenter kommer uppskatta och som vi hoppas främjar återanvändningen och minskar skvättandet när man tömmer diskmaskinen, avslutar Dan Bengtsson.

Välkommen med frågor kring pressmeddelandet:

Dan Bengtsson, Marknadschef

Tel: 0346-71 51 65. E-post: dan.b@siaglass.se

SIA Glass är ett familjeföretag med hjärtat i halländska Slöinge. Företaget tillhör Bertegruppen som är Sveriges äldsta familjeägda företag med anor sedan 1569. Har man drivit företag i 450 år så vet man hur viktigt det är att värna om nästa generation och bidra till en hållbar värld. Därför är alla våra glassar palmoljefria från 2020 och vi halverar vårt klimatavtryck till 2025. Vi lever på landet - naturligt och nära jordbruket.

Alltid färsk grädde från 3 svenska gårdar, bl a vår egen Berte Gård. All vår glass produceras i Sverige med råvaror av högsta kvalitet, vi använder företrädesvis närproducerade svenska råvaror, såsom färsk grädde, mjölk och bär.