Nytt designkoncept tar Sibyllarestaurangerna till helt ny nivå

Ett nytt designkoncept är den senaste i raden av åtgärder som ska ta Sibylla in i framtiden och göra den rikstäckande kedjan till en ännu attraktivare aktör på fast food-marknaden. Flera befintliga restauranger har redan fått nytt utseende och alla nyetablerade anläggningar uppförs enligt den nya designen.

Den 2 december invigs en helt ny Sibyllarestuarang i Bollnäs, som blir ett betydelsefullt och attraktivt tillskott i den klassiska snabbmatskedjan. Med sin moderna utformning har det redan kallats Sveriges snyggaste Sibyllakök.

-       Köket i Bollnäs är självklart en viktig profilanläggning för oss, men det är bara ett steg på vägen mot en modernare kedja. De kommande fem åren planerar vi att etablera minst 20 nya Sibyllarestauranger runtom i Sverige enligt det här konceptet, berättar Mats Kreü, som är etableringschef på Sibylla.

Upplev varumärket

Det nya designkonceptet, som utarbetats i samarbete med arkitektbyrån Archus Design, består av ett typhus i två olika utföranden. Ett hus för mindre centrumlägen och ett hus som är anpassat för större tomter i högtrafikerade lägen. Det senare är även utrustat med en s k ”Drive Thru” där hungriga bilister har möjlighet att få mat utan att kliva ur bilen. Konceptet ska förmedla en stark, positiv och konsekvent upplevelse av varumärket, där designen präglas av lätthet, enkelhet, moderna material och ett visst mått av nostalgi.

-       Inspirationen har vi hämtat ur vår historia samtidigt som vi har lyssnat mycket på vad gästerna förväntar sig att Sibyllakedjan ska vara och stå för i framtiden, berättar Mats Kreü.

Positiva resultat

Det nya designkonceptet har redan införts på en rad befintliga Sibyllakök och gästernas respons har varit mycket positiv, vilket också återspeglas i kökens resultat. De som byggt om och moderniserat enligt det nya utseendet har generellt sett ökat omsättningen med i snitt 20 procent och det syns även i kedjans resultaträkning. Under 2010 har Sibylla ökat med i snitt 8 % per månad på jämförbara enheter och inte en enda månad har ökningen varit lägre än 4 %.

För mer information och bildmaterial, kontakta:

Mats Kreü, Etableringschef Sibylla/Nordic Fast Food AB

Tel: 0706-58 44 92, E-post: mats.kreu@sibylla.se

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibyllakedjan – som består av närmare 200 kök från Ystad i söder till Kiruna i norr – är det lite mer personliga alternativet på den svenska snabbmatsmarknaden. Det innebär att vi välkomnar våra gäster med god och nylagad mat med stor valfrihet, serverad i en vänlig och familjär atmosfär. Vår ambition är att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt av franchisetagarna och Atria Concept AB. www.sibylla.se