Den nya restaurangen i Hammarby Sjöstad är inrymd i bottenplanet på en bostadsrättsfastighet.

Profiletablering i Stockholm

Med få undantag har de centrala delarna av Stockholm varit lite av en vit fläck för Sibyllakedjan. Steg för steg kan detta nu vara på väg att ändras. I början av december öppnade Payam Torkmani sin nya Sibyllarestaurang i Hammarby Sjöstad, ett av huvudstadens mest expansiva och populära områden just nu.

Payam har följt Sibylla på nära håll under många år. Hans pappa Reza driver Sibylla på St. Eriksplan och de senaste 1,5 åren har Payam även jobbat i det lite mer traditionella Sibyllaköket. Där har han lärt sig grunderna i jobbet och hur det är att driva den här typen av verksamhet.

- Efter en tid hos pappa blev jag sugen på att starta ett eget Sibylla och när läget i Hammarby Sjöstad blev tillgängligt bestämde jag mig för att satsa, berättar Payam.

Matchar bättre

Hammarby Sjöstad består till stor del av bostadsrättsfastigheter, där många av husen har butiks- eller restauranglokaler i bottenplanet. Det är en sådan lokal den nya Sibyllarestaurangen är inrymd i, och här fanns även tidigare en verksamhet med inriktning på snabbmat. Payam tror att Sibyllas koncept passar området bättre.

- Här finns väldigt mycket barnfamiljer i området och där matchar vår breda meny betydligt bättre. Sen överlag är det mycket folk i rörelse här både dag och kväll, så jag tror läget kommer fungera mycket bra.

Han beskriver sin nya restaurang som en mindre upplaga av Sibyllarestaurangen på Mall of Scandinavia. Färger, material och inredningar känns igen, även om skalan är betydligt mindre. Restaurangen rymmer 22 sittplatser och sommartid kommer man ha plats för ytterligare ett 20-tal sittande gäster utomhus. Man kommer att ha öppet 10-22.

Payam Torkmani
Franchisetagare, Sibylla Hammarby Sjöstad

Joakim Carlsson
VD, Sibyllakedjan