Torbjörn Nordlander och Åsa Wretman från Sibylla Älmhult, flankerade av Sibyllakedjans VD Joakim Carlsson.

Sibylla Älmhult nominerade som Årets franchisetagare

På fredagskvällen hölls den årliga Frannygalan på Grand Hotel i Stockholm, där föreningen Svensk Franchise hyllade framstående insatser i sina medlemsföretag. I en av de mer prestigefyllda priskategorierna -Årets franchisetagare – var Sibylla Älmhult en av tre nominerade företag vid sidan av Elgiganten Värmdö och Kahl Kaffe & The i Uddevalla. Det var första gången en Sibyllarestaurang fanns med bland de tre slutkandidaterna till priset.

Nu räckte det inte hela vägen, utan vinnare blev till slut Elgiganten Värmdö. Men franchisetagarna i Sibylla Älmhult, Torbjörn Nordlander och Åsa Wretman, var inte allt för nedslagna trots det.

- För oss är det en seger att bara vara omnämnda i det här sammanhanget, så vi känner oss som en vinnare oavsett. När det gäller franchisekoncept så finns det ju lite att välja på i Sverige och att då vara en av tre nominerade gör oss väldigt stolta, säger Torbjörn Nordlander.

Sibylla Älmhult utsågs förra året till Årets Sibyllarestaurang, som är ett årligt pris som ges till den mest framstående restaurangen i Sibyllakedjan. De som vinner blir samtidigt Sibyllas kandidat i Årets franchisetagare, där kedjan i år alltså gick längre än någon gång tidigare. Enligt Sibyllakedjans VD Joakim Carlsson var det ingen tillfällighet.

- Tobbe och Åsa på Sibylla Älmhult är riktiga föredömen för Sibyllakedjan och något av de ideala franchisetagarna. Dom har varit mycket framgångsrika i sitt lokala engagemang på orten, vilket är en nyckel till att bli framgångsrik, säger Joakim.

- Jag vet att de också har offrat otroligt mycket för att kunna bygga upp sin verksamhet. Bland annat har de i långa perioder lämnat hemmet i Halmstad för att bo i en husvagn på en camping i Älmhult för att kunna vara mer närvarande i restaurangen, och de har också ett föredömligt ledarskap.

Nästa steg för Åsa och Torbjörn blir att expandera sin verksamhet. I sommar öppnar de en helt ny Sibyllarestaurang i Falkenberg, där man hoppas kunna upprepa succén från Älmhult.

Torbjörn Nordlander, Sibylla Älmhult

Joakim Carlsson, VD Sibyllakedjan

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibylla-kedjan består av cirka 160 restauranger från Ystad i söder till Kiruna i norr. Sibylla bjuder på en riktigt svensk snabbmatsupplevelse, med fokus på att gästerna skall ”Ha det gott!”. Vi vill bjuda på nylagad, god mat och ett bemötande fullt av hjärta, med en ambition om att bli Sveriges mest omtyckta kedja. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs av franchisetagarnas bolag FIAB. www.sibylla.se