Sibylla investerar i stort kompetenslyft

Sibylla investerar i stort kompetenslyft

I samarbete med utbildningsföretaget StigFram inleder Sibyllakedjan i dagarna sin största utbildningssatsning någonsin. Totalt ska över 100 utbildningstillfällen hållas det kommande halvåret. Målet är dels att höja statusen på Sibyllajobbet, dels att säkerställa att kedjans restauranger ger gästerna bästa tänkbara service och en enhetlig upplevelse.

– Vi har bedrivit ett medvetet utvecklingsarbete under flera år. Inledningsvis har fokus legat på franchisetagarnas vilja att vara med på förändringsresan samt att skapa en jämnare och högre standard på våra restauranger. Nästa steg är att fokusera på kompetensen och där tar vi StigFram till hjälp, säger Sibyllakedjans VD Joakim Carlsson.

Utbildningarna kommer att genomföras på alla nivåer i Sibyllakedjan; från enskilda medarbetare, franchisetagare, regionchefer och huvudkontorets personal. Det blir en mix av workshops, actiongrupper och skräddarsydda utbildningar för olika funktioner inom kedjan. Enligt Joakim är satsningen en del av kedjans CSR-arbete, där medarbetarna är en huvudresurs som behöver vårdas och utbildas för långsiktig framgång.

– Vi vill hjälpa våra restauranger att stärka rekryteringsprocessen och göra det lättare att hitta rätt personal. Men vi vill också hjälpa dem att nå bättre resultat och stärka det dagliga ledarskapet genom utbildningar i affärsmannaskap, säljstyrning och coachning.

I början av sommaren genomförde StigFram en s k Hälsokontroll på Sibyllakedjan, där man via personliga intervjuer med nyckelanställda, franchisetagare, personal och gäster fick en god bild av Sibyllakedjans utgångsläge. Hälsokontrollen omfattar saker som Kultur, Kommunikation, Rekrytering, Inskolning, Ledning och Servicekompetens.

– Vi kunde konstatera att Sibylla har en del utmaningar att arbeta med och det är dessa utmaningar som våra utbildningar och insatser kommer att vara inriktade på. Det finns en stark vilja att förändra och utveckla, och det är ett tacksamt utgångsläge i ett förändringsarbete, säger Fabian Asgari, projektledare på StigFram.

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Franchisekedjan, som består av drygt 170 kök från Ystad i söder till Kiruna i norr, är det lite mer personliga alternativet på den svenska snabbmatsmarknaden. Det innebär att vi välkomnar våra gäster med god och nylagad mat med stor valfrihet, serverad i en vänlig och familjär atmosfär. Vår ambition är att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt av franchisetagarna och Atria Concept AB. www.sibylla.se