Paret Rohit och Annika Sharma är redo att välkomna de första gästerna i sin nya Sibyllarestaurang på Lunds Central.

Sibylla öppnar nytt på Lunds Central

Den 24 maj är det premiär för den nya Sibyllarestaurangen på Lunds Central – Sveriges tredje mest trafikerade centralstation. Här har paret Annika och Rohit Sharma skapat en modern snabbservicerestaurang i en av centralstationens äldsta magasinsbyggnader, där målet är att dra nytta av det växande trafikflödet på Lunds C.

Det här blir paret Sharmas tredje Sibylla. Sedan tidigare driver de även två andra Sibylla-enheter i Lund och det långsiktiga målet är att bygga upp en verksamhet med minst fem restauranger i Skåne.

- När man fortfarande är ung och har kraft, gäller det att satsa. Jag tycker det är roligt att utveckla saker och försöka få bolagen att växa, förklarar Rohit.

Sibylla Lunds Central är inrymd i ett klassiskt godsmagasin från mitten av 1800-talet, där flera tidstypiska detaljer har bevarats i lokalen. Byggnaden är K-märkt, så anpassningen till Sibyllakonceptet har fått göras med varsam hand. I första etappen finns här plats för 84 sittande gäster, i en historisk miljö som rymmer både en loungedel och en lekhörna för de minsta barnen.

- Invändigt har det inte varit några stora problem med utformningen, men på fasaderna har vi vissa begränsningar när det gäller skyltningen, berättar Rohit.
- Det här är ett perfekt läge för oss och vi ligger precis i de stora trafikflödena på stationsområdet. Här kommer hända väldigt mycket framöver i och med ESS och Max IV, och man räknar med att strömmen av människor kommer öka från 50 000 till 70 000 per dag inom några år.

Att ständigt vilja utvecklas och förbättras, är de viktigaste drivkrafterna för både Annika och Rohit när de bygger vidare på sina företag.

- Det är också roligt att det händer så mycket inom Sibylla, och det är en helt annan kedja idag jämfört med när vi kom med 2010. Det är betydligt mer målinriktat och modernt, där alla verkar veta vart vi är på väg, säger Annika.

- Nu drivs vi även av att försöka förändra folks bild av Sibylla, för det finns fortfarande ganska mycket fördomar om varumärket och kedjan. Många förknippar oss med korv och gatukök, trots att hamburgare är vår största produkt idag och att många av kedjans restauranger ser helt annorlunda ut än förr.

Rohit Sharma

Sibylla Lund

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Sibylla-kedjan består av drygt 160 restauranger från Ystad i söder till Kiruna i norr. Sibylla bjuder på en riktigt svensk snabbmatsupplevelse, med fokus på att gästerna skall ”Ha det gott!”. Vi vill bjuda på nylagad, god mat och ett bemötande fullt av hjärta, med en ambition om att bli Sveriges mest omtyckta kedja. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs av franchisetagarnas bolag FIAB. www.sibylla.se