Helt transparent produktion - RFID för pålitlig produktspårbarhet

Waldkirch/Hanover, Tyskland, april 2016 – SICK visar upp helt transparent produktion baserad på den nya RFID-läsaren/-skrivaren RFU65x. Produkten upptäcker transpondrar på långt avstånd och dokumenterar samtidigt i vilken riktning föremålen rör sig. Den därmed förknippade användardatan kan skickas direkt till ett ERP- eller MES-system. Detta leder till kortare genomloppstider och ökar effektiviteten i produktionen.

Identifierings- och lokaliseringslösningar som kombinerar maximal tillgänglighet med ett transparent materialflöde är av yttersta vikt för effektiv produktspårbarhet. Konventionella RFID-enheter läser av RFID-taggar på långt avstånd, beroende på sändarens kraft, öppningsvinkel, taggens egenskaper och användningsmiljön. Hittills har rörelseriktningen endast kunnat avgöras med hjälp av ytterligare externa antenner och intelligenta algoritmer. Med den nya teknik som stöds av RFU65x kan både positionen och vinkeln avgöras och rörelseriktningen upptäckas. Även transpondrar som samtidigt rör sig i motsatta riktningar kan upptäckas och deras rörelseriktningar kan uppfattas.

Arbetsområdet för RFU65x täcker in en vinkel på +/- 45° med ett typiskt avkänningsavstånd på upp till fem meter. RFID-taggar avläses under en viss mätvinkel i förhållande till läsarens nollpunkt. Algoritmer kan användas för att räkna ut hur många gånger en viss enhet passerar de olika mätpunkterna, inklusive rörelseriktningen.

RFID-läsaren/skrivaren RFU65x sparar därmed både utrymme, tid och pengar i applikationer som identifierar fordon och fordonsdelar. Även föremål med transpondrar som finns i den omedelbara närheten identifieras, men dessa filtreras bort som ”statiska” transpondrar och används endast om det behövs i diagnostiskt syfte. Förutom lägre kostnader leder RFU65x till enklare och snabbare applikationsprocesser inom logistik och fordonsindustri.

Produktfamiljen gör det även möjligt för systemintegratörer att installera ytterligare applikationsmjukvara direkt inom varianter av RFU66xx. Användaren kan utveckla och hantera enhetsspecifik applikationsmjukvara i SICKs utvecklingsmiljö, och till och med överföra mjukvaran till andra enheter. Detta kan underlättas via en serie programmeringstekniker, inklusive JAVA, LUA och C++ (på planeringsstadiet). Plattformen erbjuder därmed maximal flexibilitet för att stödja framtidens IT-uppgifter.

• Industri, tillverkning

Kort om SICK:
SICK är en av världens ledande leverantörer av sensorbaserade lösningar för industrin. För industriautomation och logistik har företaget marknadens bredaste sortiment av fotoceller och givare, smarta helhetslösningar för en säker industrimiljö och för automatisk identifiering. Inom processautomation erbjuder företaget lösningar för miljömätning, analys och processapplikationer.

Koncernen SICK, med huvudkontor i Tyskland, har en global närvaro med nästan 50 dotterbolag samt ett stort antal generalagenter. Det svenska dotterbolaget, SICK AB, har huvudkontor i Vårby, Stockholm.

Göran Roxström

Presskontakt Marknadschef 010-110 10 21