Laserscanner i miniformat öppnar nya möjligheter

SICKs nya laserscanner, TiM360, är liten som en kaffekopp. Formatet, i kombination med ett attraktivt pris och prestanda, gör den intressant för många användningsområden, som till exempel övervakning av bommar och personspärrar, bevakning av konstföremål och som kollisionsskydd på förarlösa fordon.

Nya laserscannern TiM360 från SICK väger 250 gram och har måtten 60x60x86 mm. Den läser av i 270 grader och har en räckvidd på 8 meter. Med den här prestandan kan TiM360 lösa många utmaningar inom navigering, positionering och övervakning där man vill vara diskret eller har ont om utrymme. Att styra hur länge en port, bom eller spärr ska hållas öppen för ett fordon eller en person är exempel på en lämplig uppgift för den. Genom att känna av formen kan scannern detektera exakt den sekund som fordonet eller personen har passerat. Likaså om bilen har ett släp eller om en passerande person drar på en väska eller håller ett barn i handen.

Precis som SICKs andra laserscanners kan TiM360 förhindra kollisioner med förarlösa fordon inom tillverkning och lagerhantering. Den tillför möjligheten att lösa applikationer när det är ont om utrymme, när vikten har betydelse och när man har att göra med batteridrivna fordon som kräver en låg strömförbrukning.

Många europeiska museer använder SICKs laserscanners för en säker och flexibel övervakning dygnet runt. Nya TiM360 innebär att fler värdefulla konstföremål kan övervakas ännu mer diskret. En fördel är att detektionsområdet kan ställas in mycket exakt när man under dagtid har besökare som rör sig i närheten.

• övervakning
  • kollisionsskydd