SICK fortsätter att växa

Sensortillverkaren firar sitt 70-årsjubileum med löftesrika siffror för verksamheten

Waldkirch, Tyskland, den 20 april 2016 – Framgångssagan fortsätter för SICK-koncernen, vars verksamhet nu är inne på 70:e året. Bolaget som grundades 1946 av Dr. Erwin Sick var från början en enmansverksamhet. Under de sjuttio år som gått har bolaget vuxit stadigt och utvecklats till en av världens tekniska ledare och en marknadsledare inom sensorer för industriellt bruk. Under räkenskapsåret 2015 hade SICK-koncernen 7 417 anställda och en rapporterad omsättning på 1 267,6 miljoner euro. Rörelseresultatet (EBIT) var 129,1 miljoner euro.

Grundarens pionjäranda lever fortfarande kvar inom SICK-koncernen. Under det senaste räkenskapsåret har denna anda varit en avgörande faktor för bolagets förmåga att fortsätta sätta standarden inom sensorteknik genom att leverera innovativa lösningar. Denna trend avspeglas i omsättningen, som ökade med 15,3 procent till 1 267,6 miljoner euro, och orderingången, som ökade med 13,2 procent till 1 270,5 miljoner euro. Efter en relativt försiktig start tog både försäljningen och orderingången fart under årets gång.

– Liksom under föregående år hade SICK tillväxt i alla världens regioner under 2015, men vi noterar särskilt försäljningsökningen i Nord- och Sydamerika och i Asien/Stillahavsregionen, där vi rapporterade en ökning på över 20 procent, förklarar Markus Vatter, CFO, vid publiceringen av balanstalen.

Efterfrågan är hög i båda regionerna, särskilt från kunder inom logistik och processautomatisering. Försäljningstillväxten påverkades även positivt av valutaeffekter:

– Totalt sett kunde nästan sex procent av all tillväxt hänföras till devalveringen av euron, särskilt gentemot den amerikanska dollarn och kinesiska renminbin, fortsätter Vatter.

Försäljningstillväxten resulterar i oöverträffad lönsamhet

Den starka försäljningstillväxten speglas i rörelseresultatet (EBIT). EBIT låg på 129.1 miljoner, vilket var en ökning med 25,1 procent: dess tillväxt var alltså starkare än den rapporterade omsättningstillväxten. Även om valutaeffekterna hade märkbar effekt även här förelåg en tydlig förbättring av materialanvändningen i produktionen. EBIT-marginalen som procent av försäljningen var därmed tvåsiffrig, och låg på 10,2 procent (föregående år: 9,4 procent). Efter avdrag för skatter låg koncernens nettovinst för året på 90,8 miljoner euro – delvis tack vare räntornas gynnsamma utveckling. Detta utgör en ökning med 30,1 procent jämfört med 2014. Nettovinsten räknat på omsättningen ökade till 7,2 procent (föregående år: 6,3 procent).

En ökning av antalet medarbetare världen över

Det finns en oskiljaktig koppling mellan utvecklingen av innovativa sensorlösningar och investeringar i medarbetarkompetens. Under räkenskapsåret ökade SICK därför den globala arbetsstyrkan till 7 417 personer (en ökning med 6,6 procent sedan 2014). Nästan 60 procent av de anställda arbetar i Tyskland, där antalet medarbetare har ökat med 5,8 procent. Tillväxten i antalet anställda i andra länder låg något högre, på 7,8 procent. Även kostnaderna för grundläggande och avancerad utbildning ökade enormt. Denna siffra låg på 3,9 miljoner euro, vilket är en ökning med 16.3 procent jämfört med föregående år. Under jubileumsåret kommer medarbetarna dessutom att få del av företagets 70-åriga framgångssaga på ett mycket speciellt sätt. En särskild bonus baserad på anställningstid kommer att betalas ut under 2016.

Ytterligare expansion av forsking- och utveckling

SICKs starka innovationsförmåga bevisas genom bolagets intensiva R&D-aktiviteter som reflekteras i en ytterligare ökning av FoU-kostnaderna – under det senaste räkenskapsåret lades 129,0 miljoner euro på FoU. Detta är en ökning med 11,0 procent jämfört med föregående år. Andelen FoU-kostnader i procent av omsättningen motsvarar således 10.2 procent av omsättningen (föregående år: 10,6 procent). Under räkenskapsåret 2015 arbetade i genomsnitt 864 medarbetare (5,8 procent fler än under föregående år) med nya teknologier och produkter. Utvecklingsförmågan utökades, särskilt på platser utomlands där FoU bedrivs.

En måttlig prognos för det nuvarande räkenskapsåret

Trenden under första kvartalet 2016 liknar den som sågs under förra räkenskapsåret: omsättningen och orderingången är bättre än föregående år, men den är fortsatt blygsam.

– Trots de tuffa ekonomiska förhållandena är vi övertygade om att vi kan uppnå omsättnings- och resultattillväxt under 2016, även om tillväxttakten inte blir lika imponerande som under 2015. Efter att vi ändrade vårt varumärkespåstående till ”sensor Intelligence” under 2004 har vi varit orubbliga i vårt åtagande att göra våra produkter, system och tjänster färdiga för den uppkopplade världen i Industri 4.0. Vi är därmed i en idealisk position för att möta framtiden utmaningar, säger styrelseordförande Dr. Robert Bauer, som är försiktigt optimistisk vad gäller det nuvarande årets omsättning och resultat.

Översikt över pressreleasens viktigaste siffror:

SICK-koncernen (IFRS) 2014 2015 Förändring i %
Orderingång (i miljoner euro) 1 122,8 1 270,5 +13,2
Omsättning (i miljoner euro) 1 099,8 1 267,6 +15,3
EBIT (i miljoner euro) 103,2 129,1 +25,1
Nettovinst (i miljoner euro) 69,8 90,8 +30,1
FoU-kostnader (i miljoner euro) 116,2 129,0 +11,0
Anställda vid årsslutet 6 957 7 417 +6,6

SICK är en av världens ledande tillverkare av sensorer och sensorlösningar för industriellt bruk. Bolaget, som grundades 1946 av Dr.-Ing. h. c. Erwin Sick och har sitt huvudkontor i Waldkirch, Tyskland, är ett ledande bolag på den tekniska marknaden. Med över 50 dotterbolag och ägarintressen samt ett antal agenturer har SICK global närvaro. Under räkenskapsåret 2015 hade SICK över 7 400 anställda globalt och en koncernomsättning på närmare 1,3 miljarder euro. Ytterligare information om SICK finns att tillgå på internet på http://www.sick.se eller genom att ringa +46 10-110 10 00.