Hedersomnämnande till Ohboy!

Hedersomnämnande till Ohboy!

Boinstitutet delade på torsdagen med stöd från Svenskt Tenn ut Bopriset - Till minne av Josef Frank för första gången. Bopriset ska belöna ett kvalitativt och attraktivt bostadsbyggande för alla, ett byggande eller satsningar som skapar liv och aktivitet mellan husen och i kvarteren/området samt exempel på en lokalt förankrad och nytänkande bostadspolitik, lokala samarbeten och bostadsprojekt för ett inkluderande samhälle.

Hauschild+Siegels projekt Ohboy belönades med ett hedersomnämnande. Juryns motivering löd:

Arkitektbyrån och byggherren hauschild + siegel tilldelas ett hedersomnämnde för Cykelhuset Ohboy! i Malmö. Ohboy! är både hem åt femtiofem hushåll och ett hotell. hauschild + siegel belönas för att tagit en idé, förverkligat den och nu också tagit ansvarar för driften av den färdiga byggnaden, men också för att Ohboy! är anpassat för en tät stadsmiljö med stora krav på kreativa lösningar och hållbarhet.

Vinnare av Bopriset 2018 blev Helsingborgshem för att i stadsdelen Drottninghög rustat upp och utvecklat ett klassiskt miljonprogramsområde, med stor respekt för de boendes villkor och önskemål. Två ytterligare hedersomnämnande delades ut till Sandellsandberg Arkitekter respektive ÖrebroBostäder. Samtliga belönade projekt är hyresrätter, detta är också ett av kriterierna för Bopriset.

Vi på Hauschild+Siegel är glada och stolta över hedersomnämnandet då prisets syfte väl överensstämmer med vad vi strävar efter att åstadkomma i våra bostadsprojekt. Hauschild+Siegel har i ett kommande projekt innehållandes 40 hyreslägenheter samt kommersiella lokaler i Höllviken i Vellinge kommun inspirerats av Josef Franks möbelformgivning vad gäller byggnadernas gestaltning.