Ohboy, Malmö. Fotograf Peter Carlsson

Hauschild+Siegel från Malmö vinner Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab

Hauschild+Siegel Architecture AB i Malmö tilldelades onsdagen 12/9-2018 Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab för cykelhuset Ohboy i Västra hamnen i Malmö. Ohboy innehåller 55 hyreslägenheter och 31 hotellägenheter. Både hyreslägenheterna och hotellet ägs och förvaltas/drivs av bolag inom Hauschild + Siegel Group AB.

Övriga två finalister var båda projekt i Stockholm ritade av det svenska kontoret Joliark respektive det mycket stora och välkända kontoret OMA baserat i Nederländerna.

Juryns motivering:

Ohboy, Malmö
ARKITEKT och BYGGHERRE: Arkitekterna Cord Siegel och Axel Hauschild, Hauschild + Siegel
Med inlevelse, engagemang och tidigare erfarenhet av innovativa bostadsprojekt har H+S gått vidare och byggt kv. Ohboy i egen regi. Byggnaden ligger vid skateparken stapelbädden i Västra Hamnen i Malmö, ett område som tidigare varit otillgängligt eller uppfattats som osäkert.

Projektet utstrålar både enkelhet och extravagans, den rena betongen spelar huvudroll, men släpper samtidigt fram det individuella i varje enskilt boende. Både lägenheter och övriga gemensamma ytor som takterrass, gemensamhetslokal, gård, och cykelparkering visar på en omsorg och inlevelse i vardagsliv, gestaltning och utförande som är sällsynt i dagens svenska bostadsproduktion.

Projektet lyfts fram som ett välbehövligt gott exempel där ekonomi, material, byggbarhet och omsorgsfull planering, bidrar till både boendekvaliteter och stadslivet i smått och stort. Ibland kan krav på lokaler i bottenvåningen och strikta bullerregler till synes stå i konflikt med byggherrens intressen, men så är inte fallet här. Här bidrar lösningen till att gatulivet sätts i fokus med hjälp av bottenvåningens innovativa cykelmotell, där varje rum begåvats med cykel och en välkomnande grön planterad kantzon, som något suddar ut gränsen mellan privat och offentligt och bidrar till närvaro och trygghet i stadsrummet.

Ohboy har tidigare tilldelats utmärkelserna Scandinavian Green Roof Award samt Sydsveriges smartaste fastighet. Huset är också finalist till Malmö stads Stadsbyggnadspris 2018. Hauschild+Siegel har även tidigare tilldelats Svensk Betongs Arkitekturpris Prefab 2016 för projektet Brf Ohoj som ligger granne med Ohboy.

Hauschild+Siegel bygger just nu Brf Shiitake bestående av 13 radhus på Solbacken i Malmö och står även i startgroparna för att börja bygga flerbostadshuset Iggy på Sorgenfri i Malmö som kommer innehålla 70 hyreslägenheter och en lokal.