Foto: Martin Palvén

Promenadhuset Iggy är finalist till Malmö Stadsbyggnadspris!

Promenadhuset Iggy, ritat, byggt och förvaltas sedan färdigställning sommaren 2020 av Siegel är finalist till Malmö stadbyggnadspris 2021. Juryns motivering lyder:

"Bostadshuset Iggy andas heavy metal! Med sin reslighet skapar byggnaden en välgörande rygg åt Spiggans plats och erbjuder en hisnande utsikt över stadslandskapet. Den råa roströda fasaden för tanken till Sorgenfris industriella historia. Kontrasterande rik grönska och detaljer som en allmän vattenfontän, visar på stor omtanke om upplevelsen och livet i gatunivå. Istället för en parkeringsplats, har de boende bastu, textilstugor och replokal. Med generösa rumshöjder, ljusinsläpp och loftlösningar demonstreras hur variation och boendekvaliteter utöver det vanliga går att åstadkomma till ett rimligt pris. Iggy är ett projekt som lockar till hållbara livsstilsändringar och bäddar för kreativitet."

Den 27:e augusti avslöjas vinnaren!

Regioner

Siegel är byggherrar och arkitekter verksamma i södra Sverige. Vi bygger bostäder med ett fokus på hållbarhet och en rik närmiljö i en urban kontext. Siegel arbetar från start till mål med ett hus tillkomst och liv – en nyckel för att ta ett helhetsgrepp på processen och ha friheten att utforska möjligheter och våga sig på nya idéer.

Cord Siegel

Presskontakt Ägare och styrelseordförande Siegel Group AB +46735239001
Martin Stavenow Svensson

Presskontakt VD Siegel Group AB +46735233001