Teamet från Sigma Technology Hungary och Grundfos besöker Grundfos fabrik i Székesfehérvár, Ungern

Grundfos väljer Sigma Technology som Leverantör av Teknisk Dokumentation

Sigma Technology har stöttat Grundfos med konsulttjänster inom produktinformation sedan slutet av 2020. Vi har fått en chans att prata med Mikkel Børlum Petersen, Senior Product Information Management på Grundfos i Ungern.

Grundfos jobbar globalt med pump- och vattenteknik och har sitt huvudkontor i Danmark. Just produktinformationsavdelningen har kontor i Danmark, Tyskland, Ungern, Kina och USA, men Grundfos som företag finns i 56 länder och har produktion över hela världen. Mikkel Børlum Petersen har jobbat på Grundfos i över nio år och som Senior Manager för Product Information Management (PIM) har han ansvar för Grundfos Shared Service Center i Ungern, och är även ansvarig för alla partnerskap inom PIM.

Grundfos tillverkar många specialanpassade produkter som matchar kundens specifika behov, vilket skapar en del utmaningar när det gäller hantering av produktinformationen. Att ta fram masterdata som matchar ett generiskt produktsortiment räcker inte eftersom kunderna behöver specifik information som passar just deras produkt för att få rätt produktupplevelse. Grundfos eftersträvar att tillhandahålla precis rätt dokumentation, och där kommer automatiseringen in.

Mikkel berättar för oss hur digitaliseringen avgör hur de jobbar med produktinformation:

Vi ser ett ökat behov av användarspecifik information, både när det gäller B2B- och B2C-segmenten. Nu fokuserar vi på systemanpassningar och automatisering för produktinformation för att säkerställa att vi kan presentera rätt information till användaren vid rätt tillfälle. Vi har satt ihop olika team som jobbar fram nya sätt att kommunicera teknisk information. För att kunna vara flexibla och skalbara så måste vi jobba nära externa leverantörer, både för att uppnå rätt kapacitet och för att få samarbetspartners för utbyte av kunskap.

Grundfos har tidigare jobbat i viss utsträckning med flera externa partners, men letade efter en heltäckande dokumentationsleverantör som kunde stötta dem med hanteringen av produktinformationens hela livscykel.

Vi letade efter en produktinformationspartner och analyserade olika parametrar, där flexibilitet, snabb upprampning och öppenhet var absolut nödvändiga. Sigma Technology i Ungern uppfyllde alla våra krav.

Idag stöttar Sigma Technology-experter Grundfos-teamet inom olika områden av PIM, inklusive tjänster som att migrera information, skapa innehåll, publicering samt att hantera översättningar.

Vi värdesätter transparensen och ärligheten vi har med Sigma Technology-teamet, såväl som hur anpassningsbara de är kring hur vi bygger upp vårt samarbete. Idag har vi både konsulter som är integrerade i våra egna team och ett helt migreringsteam.

Det första samarbetet påbörjades sent under 2020, en speciell tid som präglades av COVID-19-pandemin.

Vi har till viss del jobbat på distans tidigare, men utbrottet av COVID-19 ökade och tvingade oss bort från det traditionella upplägget där man sitter fysiskt på plats. Vårt samarbete har varit smidigt och transparent under den här perioden, så vi känner oss mer positivt inställda till att även framöver arbeta i utplacerade team och på distans.

När vi avslutar vårt samtal betonar Mikkel vikten av att vara öppen och skalbar för att kunna hålla jämna steg med den snabba marknadsutvecklingen och den digitala revolutionen.

Vi måste arbeta mer integrerat med våra externa samarbetspartners och skulle vilja se konsultbolagen inte bara som ett sätt att öka kapaciteten utan också som ett tillfälle för kunskapsutbyte och utveckling.

Gabriella Alexi, enhetschef och Account Manager för Grundfos på Sigma Technology Hungary, berättar:

Vi är stolta över att kunna stötta Grundfos på deras spännande resa mot att hitta nya sätt att kommunicera teknikinformation till slutanvändare. Vårt team har över femton års erfarenhet av att hantera, utveckla och publicera teknisk dokumentation.

För mer information, kontakta:

Gabriella Alexi, enhetschef och account manager för Grundfos på Sigma Technology Hungary, gabriella.alexi@sigmatechnology.se

Om Sigma Technology

Sigma Technology Group, del av Sigma Group, är ett privatägt globalt teknikkonsultföretag med verksamhet i Sverige, Ungern, Kina, Norge, Tyskland och Ukraina och som levererar internationellt till Europa, USA och Kina. Sigma Technology Group erbjuder den allra senaste kunskapen inom mjukvaruutveckling, produktinformation, design och utveckling av inbyggda system, utveckling och administration av IT-infrastruktur samt digitala lösningar med expertkonsulter, offshore-leveranser och utvecklingsteam.

För en fullständig beskrivning, besök sigmatechnology.se.

Sigma ägs as Danir AB och har ca 4,000 anställda och ett nätverk av partners i elva länder.

Sigma är ett ledande konsultföretag som arbetar för att öka sina kunders konkurrenskraft. För att nå dit kombinerar vi vårt tekniska know-how med ett brinnande intresse för att ständigt utveckla bättre lösningar. Vi är 4 000 medarbetare i elva länder.

Nataly Lamkén

PR- och kommunikationschef | Sigma Technology Sigma Technology