Luleå nästa Sigmastad

Luleå nästa Sigmastad

Sigma Industry öppnar nytt kontor i Luleå. Företaget har redan börjat rekrytera och handplockat duktiga teknikkonsulter. Inom ett par år räknar Sigma med att ha sammanlagt 50 konsulter anställda i regionen.

– Vi har redan hög kompetens inom företaget och fortsätter bygga vidare på det, säger Kjell-Åke Öberg, Regionchef Processteknik North på Sigma Industry East North.

Med 30 år som konsult i norra Sverige känner Kjell-Åke Öberg väl till processindustrin och vet vilka kompetenser som krävs. Han lyfter fram t ex högspänning, el, instrument, automation, anläggnings- och mekanikkonstruktion samt industriventilation HVAC som intressanta kunskapsområden.

– Kompetenser som civilingenjörer, programmerare, projektledare och team leaders är några av de kvalifikationer vi söker för att ha möjlighet att växa organiskt.

Sigma Industry har stora planer. Man siktar på att öppna kontor i alla större städer efter Norrlandskusten. Man har redan startat i Umeå och efter Luleå står fler på tur.

Gränsöverskridande samarbete

Tillsammans med systerbolaget Sigma Civil, som också etablerat sig i Luleå, kommer Sigma Industry att erbjuda ett brett utbud av tjänster till industrin, men även inom infrastruktur och byggprojektering. Man har redan bidragit till utvecklingen av Luleå genom att medverka vid planeringen av ett nytt bostadsområde.

– Vår filosofi är att arbeta över gränserna, både geografiskt och företagsmässigt inom Sigmakoncernen, förklarar Kjell-Åke Öberg, som själv valde att lämna en lång anställning för att satsa allt i detta expansiva företag.

Kjell-Åke Öberg beskriver Sigmakoncernen som ett företag med driv. Att det är svenskägt och kan skapa en egen företagskultur ser han som ett stort plus.

Att Sigma Industry satsa i norra Sverige är tack vare grundaren Dan Olofsson entreprenörsanda och att han återigen är ägare till hela Sigma genom familjens investmentbolag Danir AB.

För mer information kontakta:

Kjell-Åke Öberg
Kyrkogatan 2
972 32 Luleå
E-mail: kjell-ake.oberg@sigma.se,
Webb: Sigmaindustry.se, Linkedin and Facebook

Om Sigma Industry

Sigma Industry erbjuder svensk industri kvalificerade konsulttjänster inom produktutveckling, industridesign, processteknik och produktionssystem. Erbjudandet utgår från de klassiska ingenjörsdisciplinerna inom mekanik samt el/automation och spetskompetens inom specifika nischområden adderas efter teknikens trender.

Sigma Industry är en del av Sigma Group som består av 5 teknikkonsultföretag med cirka 2000 medarbetare och 30 kontor i elva länder.

Foto: Kjell-Åke Öberg, Regionchef Processteknik North på Sigma Industry East North