WiTech och Sigma Technology bjuder till ett popup-event i Karlskrona för att främja mångfald och jämställdhet inom IT & Tech

Hur kan akademin, näringsliv och den offentliga sektorn bidra till en mer jämlik och jämställd IT & Tech-industri? Detta kommer att vara en av nyckelfrågorna som diskuteras under det första popup-eventet av det kvinnliga tekniknätverket WiTech i Karlskrona den 30 mars. Sigma Technology kommer att stå värd för evenemanget.

WiTech är en ideell och oberoende organisation som har som mål att skapa en mötesplattform för studenter och företag för att lyfta kvinnliga förebilder och inspirera den yngre generationen att satsa på en karriär inom IT. Nätverket samlar idag representanter från över 30 olika företag och offentliga organisationer i Växjö och Kalmar. Karlskrona blir nästa stad på WiTechs expanderande resa.

Pop-up-eventet kommer att fokusera på hur vi kan göra IT & Tech till ett självklart val för kommande generationer och skapa en attraktiv tech-sektor i Karlskrona. Kvällen inleds med ett inspirationstal från Matilda Höglund, student vid Blekinge Tekniska Högskola och Microsofts nominerade "Årets tekniktjej". Matilda kommer att dela med sig av sitt perspektiv på varför det är avgörande att se till att berättelsen om tekniksektorn är förståelig och tilltalande för människor med olika bakgrunder och personligheter. Samtalet följs av ett panelsamtal med Tina-Mari Eriksson, näringslivsutvecklare på Karlskrona kommun, och Cajsa Augustzén, verksamhetsutvecklare på Paraply Produktion AB, och modereras av Annika Antonsson, regionchef på Sigma Technology.

Vi har länge tittat på Karlskrona som en stad för vår ytterligare expansion då den är känd för sin starka tekniska potential och akademiska driv. Vi hoppas att få träffa många engagerade kvinnor och organisationer som håller med om vår vision att göra IT & Tech till ett självklart karriärval för framtida generationer. Konceptet med ett pop-up event inkluderar WiTech-inspirerade evenemang och Tech Talks som samlar kvinnor som antingen arbetar, studerar eller bidrar till IT & Tech-sfären via akademin eller den offentliga sektorn med målet av att skapa nätverkande och kunskapsdelning, säger Jeanette Schwartz, ordförande i WiTechs styrelse.

Vi är hedrade att få stå värd för WiTechs första event i Karlskrona och ser fram emot givande diskussioner och nätverkande under kvällen. Nyligen rankades Blekinge tekniska högskola högst inom mjukvaruutveckling. Vi på Sigma Technology ser en stark potential att utveckla regionens IT & Tech-potential. Att ha en jämlik och jämställd bransch är ett viktigt steg på vägen, tillägger Annika Antonsson, regionchef på Sigma Technology.

Anmäl dig idag då antalet platser är begränsat - WiTech PopUp Karlskrona @ Sigma Technology – WiTech

När: 30 mars, 17:00-19:30

Var: Sigma Technologys kontor, Ronnebygatan 48, Karlskrona

För mer information, kontakta:

Nataly Lamkén, kommunikationschef på Sigma Technology Group, styrelseledamot WiTech, nataly.lamken@sigmatechnology.com

Om WiTech

• WiTech vill skapa en mötesplattform och ett nätverk för både studenter och företag med syfte att lyfta kvinnliga förebilder och inspirera den yngre generationen att satsa på en karriär inom IT.

• Startade 2017 i Växjö. Nätverket fick stöd från näringslivet och akademin. I dagsläget har WiTech över 250 medlemmar representerande från mer än 30 företag i Kronoberg och Kalmar.

• WiTech är en ideell och fristående förening och drivs av en styrelse som samlar representanter från både näringsliv och akademi. Styrelseordförande Jeanette Schwartz, TietoEvry.

Läs mer på witech.nu

Om Sigma Technology Group

Sigma Technology Group, som är en del av Sigma Group, är ett privatägt globalt teknikkonsultföretag som finns i Sverige, Ungern, Kina, Norge och Ukraina. Globalt levererar vi till Europa, USA och Kina.

Sigma Technology Group erbjuder banbrytande expertkompetens inom mjukvaruutveckling, produktinformation, design- och utveckling av inbyggda system, utveckling- och administration av IT-infrastruktur, samt digitala lösningar med expertkonsulter, offshore-leveranser och utvecklingsteam.

Besök sigmatechnology.com för en komplett beskrivning.

Sigma ägs av Danir AB och har mer än 5 000 anställda samt ett stort nätverk av samarbetspartners i 13 länder.

Regioner

Sigma är ett ledande konsultföretag som arbetar för att öka sina kunders konkurrenskraft. För att nå dit kombinerar vi vårt tekniska know-how med ett brinnande intresse för att ständigt utveckla bättre lösningar. Vi är 5 000 medarbetare i sexton länder. Våra tjänster tillhandahålls av Sigma Technology, Sigma Connectivity, Sigma Industry, Sigma Civil och Sigma Software.

Nataly Lamkén

PR- och kommunikationschef | Sigma Technology Sigma Technology