Signalistens årsresultat för 2020 klart

Signalistens årsresultat för 2020 klart

Full fart framåt för nyproduktion och renoveringsprojekt, uthyrning av fler p-platser och närmare samarbete med Hyresgästföreningen. Det är några av nyckelhändelserna för 2020 där det ekonomiska resultatet landade på 49 miljoner.

- Resultatet stannar kvar i stiftelsen och används till kommande stora investeringar i form av nybyggnation och renoveringar. Inom den närmsta tioårsperioden står Signalisten inför investeringar i miljardklassen, säger Magnus Nilsson (M), styrelseordförande Signalisten.

Året har förstås präglats av pandemin, där verksamheten löpande anpassats med åtgärder utifrån nya restriktioner för hyresgästers och medarbetares säkerhet. Exempel är digitala lägenhetsvisningar, information och säkerhetsåtgärder vid lägenhetsbesök, i kundcenter och på Signalistens kontor.

Flera trygghetsinsatser har gjorts för hyresgästerna, däribland trygghetsbesiktningar över hela beståndet, förbättrad städning och Platssamverkan i Hagalund. Ytterligare fem färgglada miljöstugor med utökad sortering har byggts.

Flera nyproduktionsprojekt har tagit steg närmare byggstart. Projektering för kvarteret Bollen (Råsunda) och Bergshamra centrums trygghetsboende startade under året och utöver det är cirka 315 lägenheter nu i planskede. I Ritorp är alla lägenheter nu uthyrda efter renovering. I februari 2021 godkände hyresnämnden renovering i Gunnarbo (Bagartorp).

I december tecknade Signalisten avtal med Hyresgästföreningen om hyresnivåer i Gunnarbo och Bergshamra samt om samråd i renoveringsprojekt.

- De stora utmaningarna för Signalisten är även fortsatt att hantera våra stora renoveringsbehov och att hålla en hög nybyggnadstakt. I det arbetet är det oerhört betydelsefullt att vi förbättrat vårt samarbete med Hyresgästföreningen, och att vi fått godkänt att genomföra renoveringen i Gunnarbo, säger Lars Jolérus, vd för Signalisten.

Under året förmedlades 390 lägenheter med medelkötider på cirka sex år för seniorkön och cirka 13 år för ordinarie bestånd.

Läs om hållbara händelser och resultat för året som gått på www.signalisten.se/vart-hallbarhetsarbete

Bostadsstiftelsen Signalisten är Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse. Tillsammans med det helägda dotterbolaget Solnabostäder äger och förvaltar Signalisten cirka 4 000 lägenheter och knappt 200 verksamhetslokaler i fastigheter runt om i Solna. Vi hyr även ut drygt 6000 bilplatser inklusive de som hyrs ut på uppdrag av Solna stad. Signalisten har cirka 70 anställda. Se mer information på www.signalisten.se.