​Vi gör så att det håller

Vår resa har ingen startdestination då hållbarhet alltid har varit en del av vår vision och resan har ingen slutdestination eftersom vi kommer att följa utvecklingen och förändringarnas vindar i hållbarhetens tecken.

Med denna blogg kommer vi att lyfta fram små och stora hållbarhetsprojekt som troligtvis "alla andra" redan arbetar med. Men poängen är att vi vill förmedla till alla att den insats, liten som stor, som varje individ gör spelar roll och gör skillnad.

Hållbarhet vad är det? Om man delar in begreppet i tre delar: ekonomisk, socialt och ekologiskt och därefter gör mål för varje del kommer man upptäcka att varje del har en stark anknytning till varandra och detta gör att hela hållbarhetsresan berör och kan påverkas av alla medarbetare. Hela arbetet med hållbarhet blir en win-winsituation för både företaget och personalen.

Här kommer en liten historia som spelar stor roll

Fikapaus… är det en viktig del i arbetet med hållbarhet? Ja, det stämmer i allra högsta grad eftersom det är viktigt att skapa en arbetsplats där alla mår "hållbart".

Sagt och gjort så tog jag med en kollega från en annan avdelning en "Må bra"-fika. Vi utrustade oss med varsin termosmugg med rykande nybryggt ekologiskt kaffe och tog en kort promenad ner till sjön. Vi satte oss på bryggan i solskenet och kände hur solstrålarnas värme sakta lösgjorde de spända musklerna. Medan vi lät den friska luften och solstrålarnas värme göra sitt pratade vi om jobbet och allt mellan himmel och jord. När kaffet var urdrucket promenerade vi tillbaka med lugna steg, lägre puls och en känsla av glädje och samhörighet. Vi båda kände oss sedda och bekräftade av varandra. Väl tillbaka till jobbet så tog vi oss an våra respektive arbetsuppgifter med ny energi som smittade av sig till våra kollegor.

Denna "Må bra"-fika tog bara 10 minuter av vår tid och gav oss så mycket. Så genom att från en kollega till en annan ge varandra 10 minuter tillsammans kan man bidra till en hållbar utveckling. Hållbarhet är så mycket mer än att sortera sopor.

/Helena Andersson, Konferenschef på Sigtunahöjden Hotell & Konferens

• social hållbarhet