Stora Brännbo har blivit utvalda att bli ett av Europas första Nära Noll Energihotell!

Det första urvalet har till stor del baserats på vilka möjligheter det finns att genomföra förändringar och vilket engagemang som de sökande visar i frågorna. Det andra steget i urvalsprocessen var att genomgå en energianalys. Utifrån resultaten från energianalysen kommer Stora Brännbo vidta storskaliga renoveringar under de kommande åren för att nå de uppsatta målen inom projektet. Renoveringarna planeras starta under 2015.

"Det känns väldigt roligt att få den här chansen. Energiförbrukning är en fråga som står högt på dagordningen hos oss så att bli utvalda att få delta i projektet och få det stöd som det medför i arbetet med en minskad energiförbrukning och en ökad del förnyelsebar energi är en stor förmån för oss" säger Helena Målsäter, vikarierande hållbarhetsansvarig på Stora Brännbo.

Stora Brännbos vision är att bli ledande i Norden på hållbarhetsfrågor inom hotell och konferensnäringen. Att få möjlighet att delta i ett projekt som detta kommer ge ytterligare inspiration och drivkraft i frågorna menar Björn Jonzon VD på Stora Brännbo.

Stora Brännbo Konferens och Hotell blev i april i år det andra hotellet i Norden att klara Svanens tuffare kriterier för hotell, restaurang och konferens. Nu fortsätter satsningarna och ett spännande arbete med fokus på hållbarhet under vinter och våren!

Läs mer om projektet Nearly Zero Energy Hotels på http://www.sust.se/projekt/nearly-zero-energy-hotels/

Stora Brännbo: www.storabrannbo.se

Kontaktpersoner: VD, Björn Jonzon, 070-5511623