Framgångsfaktorer vid implementering av Lean

För att uppnå lönsamhet inom supply chain förutsätts det att inköp, logistik och produktion samverkar på ett effektivt sätt. Med den ökade komplexiteten i logistikkedjan gäller det att ha förmågan att kunna analysera helheten och dess olika delar för att uppnå bästa resultat. Funktionella silon byts ut mot processangreppsätt för att flödesorientera verksamheten. Det krävs att en logistiker kan agera kommunikatör och relationsbyggare för att få såväl interna som externa nyckelintressenter att dra åt samma håll.

Utvecklingen av att effektivisera flöden och processer i försörjningskedjor har pågått länge och grundar sig ofta i Lean. Lean involverar samtliga medarbetare och står för flödeseffektivitet snarare än resurseffektivitet. Processer är grunden i flödeseffektivitet där man arbetar för att i processerna få ett så jämt flöde som möjligt och där slöseri så gott som elimineras.

För att införa Lean i en organisation krävs stora förändringar i sättet att tänka, agera och leda verksamheten. Det är inte som många tror valet av verktyg som är avgörande om implementeringen lyckas eller inte. Det är snarare hur man lyckas få organisationen att tänka och agera på ett nytt sätt. Behovet av förändringen måste vara uttalat i organisationen, det måste vara väl definierat och alla medarbetare måste ha förstått innebörden. Likaså måste det framtida målet vara definierat, kommunicerat och innehålla tydliga mål för alla i organisationen. Med detta sagt krävs även ett effektivt ledarskap med chefer som har såväl ett stort engagemang som en helhetssyn och uthållighet för att resultat ska uppnås.

Samverkan mellan olika funktioner i företaget är en viktig del för att få en så bra flödesstyrning som möjligt. Missa inte vår kurs i Lean Supply Chain där du får lära dig hur flödesstyrning påverkar inköp och logistik, samt hur funktionerna bör samverka på bästa sätt.

Katarina Giertz, kagi@silf.seAffärsområdeschef Logistik, Silf Competence

• Tidningar, tidskrifter