Delar av det svenska nätverket kring grafen. Foto: Olle Melkerhed

Fascinerande material på frammarsch i Södertälje

Grafen är fascinerande. Världens tunnaste och starkaste material är både elektriskt ledande, böjbart och transparent. Nu möts svenska företag och forskare inom 2D-material i Södertälje för att växa tillsammans.

Genom SIO Grafen har över 230 organisationer deltagit i mer än 200 projekt där nya innovationer med grafen utvecklats. På den svenska marknaden samarbetar storföretag med startups, där utvecklingen stärker svenskt näringsliv och ett mer hållbart samhälle. 24 april träffas de för ett vårmöte på Södertälje Science Park.

– Hit kommer deltagare från näringsliv och akademi. Större företag som ABB berättar om sitt arbete med grafen och spännande småbolag som Bright Day Graphene, Graphmatech och Grafren visar dagsformen, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef SIO Grafen.

Extra fokus blir det på finansieringsmöjligheter från nya strategiska innovationsprogram inom Impact Innovation samt från EU-håll.

– Intresset för deeptech är enormt och här spelar 2D-material en viktig roll som ett svenskt styrkeområde. EU satsar stort på att vara ledande inom avancerade material och här måste Sverige vara en nyckelspelare, säger Elisabeth Sagström-Bäck.

Fyra fakta

1. Vad är grafen?

Grafen är kolatomer som sitter ihop i ett enda tunt, tvådimensionellt skikt. Det ger en mängd unika egenskaper, som styrka, flexibilitet och förmåga att leda elektricitet

2. Hur används det?

Grafen finns i många tillämpningar. Allt från multifunktionella kompositer som är elektriskt ledande, starka och lätta, till syrgasbarriärer i förpackningar, korrosionsskydd, i böjbar elektronik och i högkänsliga gas- och biosensorer.

3. Hur framställs det?

Grafen kan framställas antingen som flagor eller filmer. Vilken form som är mest fördelaktig beror på tillämpningen. I Sverige finns idag en produktionskapacitet för storskalig industriell användning.

4. Vad är SIO Grafen?

SIO Grafen är ett nationellt strategiskt innovationsprogram finansierat av Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Programkontoret drivs av Chalmers Industriteknik i Göteborg.

Läs mer om vårmötet i Södertälje här!

Kategorier

Elisabeth Sagström-Bäck