SIO Grafen får fortsatt finansiering

SIO Grafen får fortsatt finansiering

Vinnova har efter en stor utvärdering beslutat om fortsatt finansiering av SIO Grafen.

– En stor och glad dag för svensk grafenbransch, säger Nazanin Emami, vice ordförande i SIO Grafen.

Det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen har sedan 2014 jobbat framgångsrikt med att ta framtidens material från labbet till industrin. Efter en sexårsutvärdering som var klar i december 2020 kom idag besked om fortsatt förtroende och finansiering från Vinnova, Energimyndigheten och Formas av nästa treårsetapp. Därmed har SIO Grafen säkrat finansiering till och med 2023.

– Det här är en stor och glad dag för svensk grafenbransch. Finansieringen av en tredje etapp gör det möjligt för SIO Grafen att fortsätta stötta och utveckla denna viktiga och växande bransch i Sverige, säger Nazanin Emami, vice ordförande i SIO Grafen.

SIO Grafen har genom åren finansierat 120 projekt inom programmet. 136 organisationer har varit involverade, 50 procent av dessa är små och medelstora företag. Minst sex svenska företag har idag grafenbaserade produkter på marknaden. På programkontoret, som drivs av Chalmers Industriteknik, ser man hur ekosystemet runt grafen nu växer kraftigt.

– Målet är att Sverige ska vara ett av världens tio främsta länder på att utveckla och använda grafen för att säkerställa industriellt ledarskap år 2030. Nu ger Vinnova oss chansen att fortsätta resan vilket är mycket glädjande, säger Elisabeth Sagström-Bäck, programchef SIO Grafen.

Vinnova slår fast att satsningen på strategiska innovationsprogram har bidragit till bred samverkan, stärkt internationell konkurrenskraft hos aktörer som deltar och till mobilisering och förnyelse inom områden som är viktiga för Sverige. Förutom SIO Grafen har fem andra program idag också fått fortsatt finansiering: BioInnovation, IoT Sverige (sakernas internet), Smartare elektroniksystem, Swelife (life science) och Innovair (flyg).

– Denna typ av nationella satsningar inom forskning och innovation är viktiga för att driva på den omställning och förnyelse som är nödvändig för framtiden. Det är något vi behöver fortsätta att utveckla. Programmen bidrar till ökade kunskaper, nya samarbeten och till att företag vill investera i Sverige, säger Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova, i ett pressmeddelande.

Sexårsutvärderingen genomfördes av Faugert & Co Utvärdering i samarbete med Technopolis Ltd och Sweco Society. Nyfiken på utvärderingen av SIO Grafen? Läs mer här: länk till hemsidan.

Fakta om strategiska innovationsprogram

Vinnova, Energimyndigheten och Formas finansierar 17 strategiska innovationsprogram för samverkan inom forskning och innovation som ska bidra till att skapa förutsättningar för hållbara lösningar på globala samhällsutmaningar och ökad internationell konkurrenskraft. Det är en statlig satsning på totalt åtta miljarder kronor på program som kan få finansiering i upp till 12 år, där näringslivet och andra aktörer bidrar med lika mycket. Samtliga program genomgår en omfattande utvärdering efter sex år.

SIO Grafen är ett av sjutton strategiska innovationsprogram och drivs med stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Vi arbetar för att svenska företag ska bli världsledande på att använda materialet grafen.

Elisabeth Sagström-Bäck

Programchef SIO Grafen 0701-478397