Condorens förskolor i Nacka och Lucksta Förskolor i Matfors tilldelas Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014

Bild från vänster: Sven-Olof Karlsson ordförande i Domarkommittén, Tuula Aula Condorens förskolor, Ann Catrine Bjurestam Lucksta förskolor, Helene Öberg Statssekreterare Utbildningsdepartementet

Under högtidliga former tilldelades Condorens Förskolor i Nacka och Lucksta förskolor i Matfors ”Kvalitetutmärkelsen Bättre Skola 2014”. Ceremonin ägde rum tidigare idag i närvaro av statssekreterare Helene Öberg, i samband med Rikskonferensen Bättre Skola i Sundsvall. Även ett Erkännandemottagare för Framgångsrik Verksamhetsutveckling delades ut och gick till Nyköpings strand Utbildningscentrum i Nyköping.

- Att via denna kvalitetutmärkelse årligen få uppmärksamma och premiera goda föredömen på hur det systematiska kvalitetsarbetet bidragit till framgång inom skolan är ärofyllt, föredömligt och inspirerande. Extra spännande i år är att det är två förskolor som fått utmärkelsen, säger Jerry Karlsson VD för SIQ - Institutet för Kvalitetsutveckling.

Det är sedan 2006 som SIQ tillsammans med Skolverket driver denna årliga utmärkelse på uppdrag av Utbildningsdepartementet. Syftet med utmärkelsen är att stödja utvecklingen av det systematiska kvalitetsarbetet i skolan och lyfta fram goda förebilder. Utmärkelsen riktar sig till alla verksamheter inom skolväsendet och utgår från de regler om systematiskt kvalitetsarbete som återfinns i skollagen.

Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola delas ut i två nivåer; en högre nivå som är en Utmärkelse och ett Erkännande för Framgångsrik Verksamhetsutveckling. Condorens förskolor i Nacka har tidigare tagit emot Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2010 och Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2011. Lucksta Förskolor i Matfors har tidigare fått ett Erkännande för Framgångsrik Verksamhetsutveckling 2013. Nyköpings strand Utbildningscentrum i Nyköping fick har tidigare fått ett Erkännandemottagare för Framgångsrik Verksamhetsutveckling 2013.

- Som nationellt kvalitetsinstitut vill vi inspirera ännu fler skolor att vilja arbeta med kvalitet i sin helhet och att bli föredömen inom skolvärlden, inte bara i Sverige utan även internationellt. En bra början är att medverka i Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola. Att vara med är ett långsiktigt och glädjande engagemang. Kvalitetsarbete tar aldrig slut, det arbetar man med och inspireras av hela livet, berättar Jerry Karlsson.

Domarkommitté Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014 består av:

- Sven-Olof Karlsson (ordf.), fd landstingsdirektör Jönköpings läns landsting
- Gunilla Schött, tf. produktionsdirektör, Nacka kommun
- Anders Morin, välfärdsansvarig, Svenskt Näringsliv
- Mattias Hallberg, ordförande, Sveriges Elevkårer
- Eva-Lis Sirén, fd förbundsordförande, Lärarförbundet
- Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund
- Per-Arne Andersson, direktör, Sveriges Kommuner och Landsting
- Lars Witell, Professor, Linköpings Universitet

Domarkommitténs motiveringar för mottagare av Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014

Condorens förskolor
Domarkommittén har beslutat att tilldela Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014 till Condorens förskolor; tre kommunala förskolor med ett engagerat och uthålligt ledarskap som synliggör och lyfter varje individs unika förutsättningar, förmåga och kompetens. Det systematiska kvalitetsarbetet genomsyras av delaktighet, inflytande och initiativkraft, vilket skapar och säkerställer hög kundnöjdhet. Verksamhetens vision ”Vi fångar världen” och värdeorden ”självkänsla, vilja och gemenskap”, ger alla barn möjlighet att utvecklas utifrån sina behov och förutsättningar i samspel med engagerade och kompetenta pedagoger.

Condorens förskolor tjänar som ett gott föredöme för systematisk kundorienterad verksamhetsutveckling och har gjort sig väl förtjänt av Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014.

Lucksta Förskolor
Domarkommittén har beslutat att tilldela Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014 till Lucksta Förskolor. Verksamheten har en utvecklad processorientering och det finns ett strukturerat, systematiskt och integrerat arbetssätt för att ständigt utveckla och förbättra verksamheten. Förskolan är präglad av engagemang och delaktighet från samtliga medarbetare i arbetet med att utveckla verksamheten. Detta gör att man lever upp till sin verksamhetsidé om att tillsammans med föräldrarna ge barnen den bästa starten i livet. Resultaten för verksamheten är mycket höga både avseende personal och kunder och de sticker ut positivt i jämförelse med konkurrerande verksamheter. En tydlig koppling finns avseende kompetensutvecklingsplaner och förskolans vision, strategi och mål, och tid avsätts för ändamålet.

Lucksta förskolor tjänar som ett gott föredöme för systematisk kundorienterad verksamhetsutveckling och har gjort sig väl förtjänt av Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola 2014.

Domarkommitténs motiveringar för Erkännande 2014

Nyköping Strand Utbildningscentrum
Domarkommittén beslutar att tilldela Nyköping Strand Utbildningscentrum ett Erkännande för Framgångsrik Verksamhetsutveckling. Organisationen har kommit en bra bit på vägen i sitt
systematiska kvalitetsarbete. Detta ledde fram till ett erkännande 2014 och det leder fram till ett erkännande 2015. För att nå nästa nivå måste verksamhetens kvalitetsarbete och resultatredovisning internaliseras i hela verksamheten och bland alla medarbetare samt dokumenteras i det årliga systematiska kvalitetsarbetet.