SIQ inleder unikt samarbete kring forskning inom kvalitetsutveckling

SIQ och forskningsnätverket SQMA (Swedish Quality Management Academy) inleder ett forskningsprojekt tillsammans med representanter för offentlig och privat sektor med syfte att mäta och utveckla kvalitetskulturen på organisationsnivå. De sju organisationerna som kommer att medverka i detta branschöverskridande samarbete är: AB Volvo, Jönköping Energi, Region Jönköpings län, Stora Enso, Systembolaget, Telia Sonera och Volvo Cars.

– Som nationellt institut har SIQ uppdraget att agera brygga mellan vetenskap och tillämpning inom kvalitetsutveckling i Sverige. Tack vare detta samarbete mellan flera olika parter, ser vi projektet som en unik möjlighet att kartlägga hur organisationer via sitt kvalitetsarbete blir framgångsrika, säger Jerry Karlsson, vd för SIQ.

Som grund för detta samarbete ligger en nationell studie som SQMA (Swedish Quality Management Academy) genomförde 2012 då de största framtida kvalitetsutmaningarna identifierades på 10 års sikt. Det forskningsprojektet som nu påbörjas ska skapa nya kunskaper och insikter kring vad kvalitetskultur är, vad den består av, hur den kan mätas men också hur den kan utvecklas. I arbetet ingår utveckling av teknik för mätningar, produktifiering av metodiken men även erfarenhetsutbyte gällande best practice mellan de organisationer som deltar i projektet.

– Projektet innebär bl.a. en kartläggning av rådande synsätt och praktik i kombination med vad forskningen säger inom området. Tillsammans kan detta få stor betydelse för hur kvalitetskulturen mäts och utvecklas, förklarar Ida Gremyr biträdande professor vid avdelningen för industriell kvalitetsutveckling på Chalmers och representant för styrgruppen i SQMA.

Projektet som påbörjas under andra kvartalet 2015, kommer att ge slutgiltigt resultat under augusti 2016.

För mer information kring projektet kontakta:

Åsa Rönnbäck, SIQ – asa.ronnback@siq.se - Tel 031-7231708
Ida Gremyr, Chalmers Tekniska Universitet - ida.gremyr@chalmers.se - Tel 031 7728182

• utmärkelsen svensk kvalitet
  • systematiskt kvalitetsarbete