Sparkcyklar för barn ska bli säkrare

Har ditt barn säkra leksaker? Det kan handla om allt från LEGO och minifordon till Barbiedockor. Nu har standaren för säkerhet på leksaker precis fått ett tillägg som tar upp sparkcyklar. Tillägget ska göra våra barns sparkcyklar säkrare att använda. Standarden och tillägget finns tillgänglig hos SIS, Swedish Standards Institute. Dessa typiska sparkcyklarna i aluminium med styre, en platta att stå på och två hjul, är idag en vanlig syn i stadsbilden och blev en stor modefluga för några år sedan. – Nu när skolorna är i full gång igen ser man ofta barn på väg till skolan i snabb hastighet på sin nya sparkcykel. På grund av många olyckor med just sparkcyklar i Sverige och Europa har vi nu gemensamt i den europeiska standardiseringsorganisationen tagit fram detta tillägg som ska leda till färre olyckor, säger Mats Lundin, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute. Den nya tillägget tar bland annat upp rekommendationer för vikt, bromssystem för fotbroms och handbroms, hjulstorlek, hastighet och låsanordningar, samt vad användarinstruktionen bör innehålla. – Nu finns också speciella rekommendationer för de sparkcyklar som vänder sig till barn som väger mellan 20-50 kg, och de som väger under 20 kg. Tillägget i standarden rekommenderar också användaren att bära hjälm, handskar, knäskydd och armbågsskydd, säger Gunnar Castegren, som företräder leksaksbranschen i projektet på SIS. Som förälder bör man dessutom få sitt barn på sparkcykel att hålla till på gångvägar, trottoarer eller på vägens vänstra sida. – Främst är det oaktsamhet och för hög hastighet som leder till olyckor, och ofta räcker det inte med att säga till barnen att sänka hastigheten. Barn är barn, och kan vara svåra att styra, tillägger Gunnar. Exempel på svenska företag och myndigheter som aktivt deltar i SIS projekt Leksaker är IKEA, Konsumentverket, Åhléns, Leverantörsföreningen för Lek- och Hobbyartiklar, Kemikalieinspektionen, Top-Toy A/S, Magtoys AB och Sveriges Leksakshandlares Riksförbund. Standarden heter Leksaker – Säkerhetsregler – Del 1: Mekaniska och fysikaliska egenskaper (SS-EN 71-1/A9:2004). Ytterligare information: Mats Lundin, projektledare på SIS, tfn: 08-555 520 57, mats.lundin@sis.se Victoria Jonsson, presskontakt på SIS, tfn: 08-555 520 97, victoria.jonsson@sis.se SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka MSEK 200 och har 155 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).