Gå direkt till innehåll
Carina Sisell, SITE Mobility och 500 deltagare från 57 länder som arbetar med hållbarhet inom turism samlades i Stockholms Stadshus på Global Sustainable Tourism Councils kongress

Erfarenhetsutbyte och kunskap på internationell hållbarhetskongress

På tisdagskvällen gick startskottet för organisationen Global Sustainable Tourism Councils kongress (GSTC24) i Stockholm 23-25 april. 500 deltagare som arbetar med hållbarhet inom turism och resor på destinationer, företag och organisationer från 57 länder har samlats i Stockholm. Deltagarna kommer i dagarna tre få inspireras, nätverka och dra lärdomar kring hållbarhetsfrågor. Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort.

SITE Mobility deltar genom hållbarhetskoordinator Carina Sisell. ”Under kongressen blir det fullt fokus på kunskapsutbyte mellan deltagare från hela världen. Vi får ta del av föreläsningar, workshops och paneldebatter som guidar oss genom hur verksamheter kan anpassa sig till att agera klimat- och miljösmart, goda exempel på att engagera besökare, invånare och företag i det lokala samhället samt vad som krävs för att utveckla långsiktiga och innovativa företag. Jag ser fram emot nätverkandet kring hållbarhet och de intressanta föreläsningarna som jag sedan kommer ta med mig vidare i det fortsatta arbetet som hållbarhetskoordinator i SITE-Mobility-projektet" säger Carina Sisell.

Global Sustainable Tourism Council, GSTC, hanterar globala standarder för hållbart resande och turism och fungerar som internationellt ackrediteringsorgan för certifiering av hållbar turism. ”Dagarna i Stockholm är en viktig milstolpe för Sveriges fortsatta väg mot ett mer medvetet och hållbart resande – ett måste för att vi ska kunna fortsätta upptäcka, mötas, skapa förståelse och tolerans genom att resa”, säger Visit Sweden´s vd Susanne Andersson i ett pressmeddelande.

Therese Nielsen

Presskontakt Presskontakt +46250571901

Hållbar mobilitet för en hållbar framtid

Projektet SITE Mobility syfte är att utveckla hållbara mobilitetslösningar med effektmålet minskade klimatutsläpp. Detta bidrar till ett hållbart näringsliv och en mer hållbar SITE-region i takt med gjorda och kommande miljardinvesteringar och påföljande ökade besöksströmmar och transporter. Projektet är ett resultat av en förstudie inom mobilitet.

SITE Mobility är SITE Destinations fjärde interreg-projekt som täcks av Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF). Projektperioden sträcker sig till februari 2026 med ambitionen att implementera hållbara mobilitetslösningar som fortlever även efter projektperioden.
Finansieringsområdet är ”En smartare gränsregion”
Projektet finansieras av Interreg Sverige- Norge, Region Dalarna, Innlandet Fylkeskommune och Högskolan Dalarna.

SITE Destination