Pressmeddelande -

Stärkt e-handel på dagordningen när Ehandel.com bjöds in till handelsminister Ewa Björling

Med kort varsel blev Ehandel.com i veckan inbjudna till handelsminister Ewa Björling för att diskutera hur e-handeln till EU ska kunna stärkas. SiteDirects VD och tillika grundare av Ehandel.com Mathias Ivarsson förde på hearingen fram sin syn på vilka frågor som är viktigast för Sveriges e-handlare.

Bakgrunden till hearingen var bland annat regeringens mål att öka den svenska handeln internationellt till 2014. Målet innebär en faktisk ökning på ca 15 procent per år.

Med på mötet från e-handelsbranschen fanns förutom Mathias Ivarsson bland annat representanter för Google, eBay, Svensk Distanshandel, Stardoll och Kommerskollegium. Från regeringen deltog handelsminister Ewa Björling samt ett tiotal representanter från närings-, justitie- och utrikesdepartementen.

Mitt intryck av mötet var att regeringen tar e-handeln på allvar och kommer att gå vidare med informationen de nu fått, säger Mathias Ivarsson. Nästa steg är att sammaställa det som framkom vid diskussionen till en konkret punktlista för regeringen att arbeta vidare med.

---

Mer information: Mathias Ivarsson, VD SiteDirect Professional Web Solutions, tel 0470-50 00 10 eller e-post press@sitedirect.se

• Elektroniska affärer, kommunikation

• handelsministern
  • handelsminister
  • ewa björling
  • regeringen
  • sitedirect
  • ehandel
  • it

Om Ehandel.com
E-handel.com är en mötesplats online för alla som arbetar med professionell e-handel i Norden. Ambitionen är att skapa en naturlig diskussionsplats för såväl e-handlare som för aktörer i branchen för att belysa de många ämnen som e-handel innebär. Butiksguiden i Ehandel.com innehåller drygt 13 000 butiker.
www.ehandel.com

Om SiteDirect
SiteDirect är idag en av de ledande leverantörerna av webb- och e-handelsplattformar i Sverige. Verksamheten fortsätter att expandera och sysselsätter just nu 28 personer vid huvudkontoret i Växjö.

Bland SiteDirects kunder märks bland annat Hogia, Outnet, Whyred, Rapunzel of Sweden och PAN Vision. www.sitedirect.se

Åsa Hovrell

Presskontakt Marknadskommunikatör Marknad 0470-590035