M snabbaste riksdagsparti – FP långsammast

Med bara ett par veckor kvar till valet har många partier fortfarande inte fått ordning på sin webbplats. Men vissa utmärker sig istället positivt.

SiteScanners valundersökning av tio partiers webbplatser visar att Moderaterna har den snabbaste riksdagswebben. För mätningen har Internet Explorer 8 använts som webbläsare och visar att en förstagångsbesökare endast behöver vänta 4,5 sekunder för att startsidan ska laddas i sin helhet*.

Miljöpartiet uppnår också ett godkänt resultat i höstmätningen med laddningstiden 5,9 sekunder.

Den största förbättringen sedan SiteScanners vårmätning av partiwebbarna står Socialdemokraterna för. Partiet har i medeltal sänkt sin totala laddningstid från 10 sekunder till 7 - en avgörande skillnad i valets slutskede.

I SiteScanners septembermätning är Folkpartiet sämst med en genomsnittlig laddningstid på hela 14,9 sekunder. Det är en fördubbling i laddningstid i jämförelse med vårens mätning.

- Vi kan anta att Internet är den främsta kanalen för information som man vill få ut till väljana. Därför är det av högsta vikt att välkomna väljarna till webbsidan. En seg och långsam webb inbjuder inte till att söka information, eller till att återvända, säger Håkan Nordling på SiteScanner.

Allt som allt är de rödgröna snabbare på webben. De får en genomsnittlig laddningstid på 8,8 sekunder, medan allianspartierna hamnar på 9,7 sekunder i medeltal.

*SiteScanners mätning av laddningstid görs i en riktig webbläsare av typ Internet Explorer 8. Alla objekt på sajten såsom bilder, Javaskript och Flash laddas ner och exekveras, precis som när användare besöker webben. Webbsidan laddas utan cache och med en bandbredd på 2 Mbit per sekunder, vilket motsvarar den hastighet som de flesta i Sverige surfar med.

• Webbmedia

• vänsterpartiet
  • webb
  • moderaterna
  • centerpartiet
  • svarstid
  • svarstider
  • webbplats
  • webbplatsoptimering
  • optimering
  • alliansen
  • rödgröna
  • riksdagsvalet

SiteScanner är marknadsledande i Norden inom extern webbövervakning. Tillgänglighet, svarstid och kapacitet på kundernas webbsidor kontrolleras ur användarens perspektiv.

Genom effektiva övervaknings- och larmsystem kan SiteScanners kunder minska nertiden för affärskritiska webbtjänster och säkra sina intäkter.