Andra bullar i SJs bistro

Glöm flottig pizza, plastiga mackor och avskräckande priser. Numera är det andra bullar som gäller på SJ. Bistron har bytt utseende och den som vill fira kan till och med korka upp en flaska äkta champagne under resan. På torsdagen presenterade SJ sitt nya matkoncept med rykande färska höstmenyer. Menyerna har tagits fram i samarbete med Föreningen Årets Kock. – Mat är en så pass viktig del i människors liv att vi kände oss tvungna att återta kontrollen över vad vi serverar ombord, säger Jan Olsson chef för SJs affärsutveckling. Därför har vi bytt cateringleverantör och i nära samarbete skapat en hantering av mat & dryck som ska kännas modernt och attraktivt för dagens tågresenärer. Gränserna mellan fritid och arbete har luckrats upp och tid har blivit en lyxvara. Den moderna människan äter allt mer ute, och i farten. På tåget slipper människor vara på språng, här finns tid att känna efter och njuta. SJ har lagt ned extra tid och omtanke på den mat och dryck vi serverar ombord. Med hjälp av Föreningen Årets Kock och stjärnkockarna Fredrik Eriksson och Andreas Hedlund har SJ trendspanat och fått ny inspiration. – Tillsammans har vi tittat på hur mobila människor äter och vilka trender som är allra starkast just nu. Hälsa blir allt viktigare för alla människor. Människor längtar också efter det som är genuint och naturligt. Med dessa insikter har vi valt att lyfta fram det typiskt svenska i våra menyer, men inte bara i form av traditionell husmanskost utan snarare svensk mat i modern tappning, säger Jan Olson. – Det speciella med det svenska köket är naturens råvaror. Vi kan verkligen beskrivas som ett naturälskande folk, säger Fredrik Eriksson, ordförande i Föreningen Årets kock. SJs menyer följer årstidernas växlingar och har tydliga inslag av utländska besök. I de nya höstmenyerna kan du välja mellan mustiga grytor, svampsoppor och kräftstjärtsallader, eller varför inte en eldig kalkonsmörgås i chilibröd? – Trots att vi samarbetat med några av Sveriges bästa kockar handlar det inte om att öppna en lyxkrog ombord, säger Jan Olson. Vi vill erbjuda prisvärda och goda rätter som fungerar ombord på ett tåg. Det finns ändå lite lyx och flärd i det nya sortimentet. Nu kan du njuta av sicilianska viner, äkta champagne och lyxig schweizisk choklad i en speciell liten provsmakningsask som SJ har tagit fram tillsammans med chokladtillverkaren Lindt. – Den nya hälsotrenden handlar om välbefinnande för både kropp och själ. Det handlar lika mycket om att kunna äta sig mätt på vällagad mat som att kunna njuta av ett gott vin. Dessutom är vi hälsosamma för plånboken. Med de nya vinerna försöker vi överraska och förvåna våra kunder med ovanligt högklassiga och extremt prisvärda viner i en lite uppkäftig vinlista, säger Jan Olson. Vinlistan innehåller såväl SJs specialkomponerade viner som stora varumärken och priserna för en halvflaska kostar ligger mellan 59 och 69 kr. – Vårt mål är att resenärerna ska längta till tågresan och den stund de kan sitta ned och njuta medan de reser, avslutar Jan Olson. SJ har redan ett kvitto på att den nya matfilosofin har mottagits väl bland kunderna. I en undersökning bland resenärerna ger bistrobesökarna maten högsta betyg och hälften av de tillfrågade uppger att de alltid går till bistron vid en tågresa. Hela 60 procent av bistrobesökarna tycker att maten blivit bättre. Fakta Sedan årsskiftet har SJ själv tagit kommandot över serveringen ombord. Tidigare sköttes allt av en underleverantör, nu styr SJ själva över såväl menyer som priser och det är SJs egen personal som serverar ombord. Till sin hjälp för catering har SJ en ny underleverantör, LSG Skychef, som köper in, lagar och levererar maten till tågen. Till hjälp med inspiration och kvalitetssäkring av menyer har SJ anlitat Föreningen Årets Kock. Nästan två miljoner gäster besöker SJs Bistro varje år för att köpa allt från en rejäl måltid till ett naggande gott mellanmål. Varje år serverar SJ 800 000 måltider i 1 klass och 300 000 måltider i Bistron. Det innebär att SJ varje dag serverar mer än 3 000 resenärer en måltid – vilket motsvarar två Nobelmiddagar om dagen. SJ presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 människor med SJ. De har 1 400 avgångar att välja bland. Och vi har 3 300 medarbetare som gör allt för att det ska bli en trevlig resa. Förra året omsatte vi 5,7 miljarder kronor. Läs mer på www.sj.se. Pressbilder För nedladdning av högupplösta matbilder, vänligen besök SJs bildbank på: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=270&l=sv

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.