Försäkringskassan och SJ inleder samarbete för att halvera sjukfrånvaron

Försäkringskassan och SJ inleder ett pilotprojekt för att göra SJ till ett friskare företag. Målet är att halvera den totala sjukfrånvaron på 18 månader. Samarbetet är också ett test på Försäkringskassans service till stora arbetsgivare. På SJ har projektet ”Minskad sjukfrånvaro vid SJ” högsta prioritet. Projektet drivs av personaldirektören Peter Blomqvist med VD Jan Forsberg i styrgruppen. - Projektet syftar till att hjälpa alla långtidssjuka samt de som är upprepat korttidssjukskrivna tillbaka till ett meningsfullt arbetsliv. Målet är att halvera sjukfrånvaron till utgången av 2006, säger Peter Blomqvist. För Försäkringskassan innebär projektet en möjlighet att pröva ett arbetssätt där verksamheten koordineras utifrån arbetsgivare istället för från var den enskilde bor. Särskilda kontaktpersoner på Försäkringskassans kontor i Stockholm ansvarar för samordningen av alla sjukskrivningar som gäller anställda på SJ oavsett var de bor. Handläggningen sker på tre orter i landet. - Det här ger oss möjlighet att förbättra servicen till enskilda arbetsgivare och på så sätt också stödja de anställda att komma tillbaka till arbete snabbare eller att få rätt form av ersättning. Vår nya organisation gör det möjligt att samlat arbeta med en och samma arbetsgivare vilket också kan underlätta arbetsgivarens arbete med rehabilitering. En pådrivande faktor för både SJ och Försäkringskassan är också arbetsgivarnas medfinansiering av sjukförsäkringskostnaderna som varit i kraft sedan årsskiftet, säger Försäkringskassans produktionsdirektör Maivor Isaksson. I september fick alla medarbetare på SJ ett brev som beskriver projektet. Nästa steg är att de som är långtidssjukskriven eller ofta är korttidssjukskrivna kontaktas av sin arbetsledare och därefter får en skriftlig kallelse för att få diskutera sina problem med experter på området. Därefter tas individuella rehabiliteringsplaner fram. För vidare information: Robin Lapidus. Presschef Försäkringskassan 08- 786 97 21 SJ Presstjänst 08-762 26 89

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.