Lättare att ringa från SJs tåg - ny teknik lockar nya passagerare till tågen

Äntligen kan resenärer tala i mobiltelefon ombord på SJs X 2000-tåg utan att samtalen bryts. Det är en av flera tekniska förbättringar som SJ genomför för att förbättra servicen ombord. Mer än en resenär har svurit när det viktiga mobiltelefonsamtalet bryts. Nu minskar risken betydligt. SJ har precis genomfört ett omfattande upprustningsprogram på samtliga 42 X 2000-tåg. Tågen har försetts med repeatrar, signalförstärkare som garanterar mobiltelefonsignalerna ombord på tågen där mobilnätet är utbyggt. − Tågkarossen är så välisolerad att mobiltelefonsignalerna stundtals haft svårt att tränga igenom. Nu har vi installerat signalförstärkare i samtliga tågvagnar, säger Thomas Oberländer, ansvarig för den tekniska passagerarservicen. SJ - världens mest uppkopplade tågbolag Internet ombord på X 2000-tågen har blivit en uppskattad tjänst, hittills har 150 000 resenärer använt trådlöst Internet ombord. Varje vecka kopplar 5000 resenärer upp sig. − Tillförlitligheten på det trådlösa nätet ombord har motsvarat förväntningarna. Mer än 90 procent av dem som provat tjänsten säger att de ska göra det igen. Nästan var fjärde kund som använder Internet i första klass har bytt resesätt till tåg just för den möjligheten, säger Thomas Oberländer. SJ huvudmålgrupp för Internetservicen är affärsresenärerna, men flera nyheter för fritidsresenärerna kommer. Det handlar bland annat om bekvämare sätt att betala för Internet ombord. Dubbeldäckarna står på tur – gratis uppkoppling under premiären Under vintern kommer Internet ombord att lanseras på de nya dubbeldäckartågen. Under den inledande perioden bjuder SJ på gratis uppkoppling för pendelresenärer på Mälarbanan. Även mobiltäckningen kommer att bli bättre på dubbeldäckarna. Signalförstärkare ska installeras på samtliga dubbeldäckare med början våren 2007. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser över 70 000 personer med SJ och de har 1400 avgångar att välja bland. 3 200 medarbetare arbetar för att tågresan ska bli så bekväm som möjligt. Våra eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav. SJs nettoomsättning uppgick 2005 till MSEK 5 690.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.