Nattågen tillbaka mellan Stockholm och Oslo

Från den 12 juni blir det åter nattågstrafik mellan Stockholm och Oslo hela veckan, utom natt mot söndag. Dessutom kör SJ under sommaren dagligen en förbindelse mellan Stockholm och Oslo på dagtid. SJ återupptar den klassiska nattågstrafiken mellan Stockholm och Oslo. Nattågen körs alla dagar i veckan förutom söndagar från den 12 juni igen. Nattågen går via Göteborg där de kopplas samman med nattågen från Malmö och vidare mot Oslo via Halden. Detta innebär att även sträckan Malmö-Oslo åter får nattåg. I nattågen finns moderna sov- ligg- och sittvagnar. Dessutom finns en vagn med kioskservering som är öppen på kvällarna och morgnarna. ─ Vi möter nu marknadens efterfrågan genom att köra nattåg under hela året och direkta dagtåg under sommaren mellan Stockholm och Oslo, säger Jan Olson, affärsutvecklingschef på SJ En annan nyhet är att det under sommaren införs en daglig förbindelse mellan Stockholm och Oslo via Karlstad på dagtid. Från den 15 augusti blir det åter enbart dagtåg Stockholm-Oslo via Karlstad på fredagar, lördag och söndagar som trafiken sett ut sedan Linx lades ner. SJs pris- och rabattsystem gäller för hela nattågssträckan och de billigaste Just nu biljetterna gäller också för resor med nattågen. SJs biljettsystem gäller även för dagtågen på hela sträckan till och från Oslo på tågen som går via Karlstad. Det finns även en möjlighet att resa med dagtåg till/från Oslo via Göteborg-Halden med de norska dagtågen Göteborg-Oslo. För samtliga tågtider, se linjetabellerna på www.resplus.se , tabell 70 (Stockholm-Oslo), tabell 80 (Stockholm-Malmö) eller tabell 100 (Malmö-Oslo) som gäller från 12 juni. SJ Presstjänst 08-762 44 55, 08-762 26 84

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.