SJ och Wallmans Nöjen samarbetar om teaterpubliken

Ta tåget till teatern, åk med speciella eventtåg och överraskas av underhållning ombord på tågen. Nu inleds samarbetet mellan SJ och Wallmans Nöjen. Tanken med samarbetet är att få fler människor att välja tåget när de ska ta sig till konserten eller showen. Marknaden för teaterresor är stor, bussresorna transporterar över en halv miljon teaterbesökare varje år från hela Sverige till och från Stockholm, och SJ ser klara affärsmöjligheter. - Vi vill utmana teaterbussarna och erbjuda tåget som ett bättre och bekvämare alternativ när man ska åka på en nöjesweekend, säger Jan Olson, SJs affärsutvecklingschef. Samarbetet med Wallmans är uppdelat på tre områden, weekendresor, eventtåg och upplevelsetåg. Wallmans weekendresor är resor på X 2000-tåg i reguljär trafik till teaterbesöket. Det kommer att ge resenärerna möjlighet till enkel bokning till specialpris på tågbiljett, teaterbesök och eventuell övernattning. Wallmans Eventtåg erbjuder resenärerna olika typer av aktiviteter. Ett exempel är VM-tåget till Tyskland i juni där resenärerna under resan underhölls av Wallmans artister. Wallmans Upplevelsetåg gör tågresan ännu roligare. Ombord på ett antal X 2000-tåg i sommar kommer artister från Wallmans att underhålla, bland annat har schlagersångerskan Linda Bengtzing medverkat på några av resorna. - Wallmans artister på räls! Det kommer att bli ett spännande samarbete med SJ, säger Hasse Wallman, VD Wallmans Nöjen. Det är mycket lättare för våra artister att underhålla ombord på ett tåg än en buss. Kontakta SJs Presstjänst tel 08-762 44 55, Jan Olson tel 070-762 37 71 eller Hasse Wallman tel 070-840 07 00. Varje dag reser över 70 000 personer med SJ och de har 1400 avgångar att välja bland. 3 200 medarbetare arbetar för att tågresan ska bli så bekväm som möjligt. Våra eltåg är märkta med Bra Miljöval - de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.